Borneo part II! Snorkelen en prachtige eilandjes! - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Borneo part II! Snorkelen en prachtige eilandjes! - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Borneo part II! Snorkelen en prachtige eilandjes!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

08 December 2014 | Maleisië, Mabul

Hallo allemaal!

Zoals beloofd volgt nu deel twee van onze reis door Borneo.

Na de Kinabantangan river was het tijd voor wat aangenaam relaxen. We werden na ons afscheid teruggebracht naar Sandakan om de volgende dag de bus naar Semporna te pakken. We dachten dat de reis 9 uur zou gaan duren, maar dat bleken er uiteindelijk maar 6 te zijn gelukkig. Denk er wel aan dat wanneer je met zo’n bus reist, je te maken krijgt met het algemeen bekende airco probleem. Hoewel het buiten heel warm is, staat in de bus de airco flink aan. Het viel gelukkig nog redelijk mee en volgens Freya is het niets vergeleken met de vrieskou bussen in de Filipijnen maar een paar laagjes extra kleding kunnen zeker geen kwaad. Verder moet je er trouwens ook niet van opkijken dat de buschauffeur en zijn hulpje hard meezingen met de meest emotionele liederen die uit de radio komen..:) Karaoke is ook in Maleisië erg populair! We hadden zelfs een bus waar een hele cd met liedjes van de Minions opstonden in het Maleisisch. Erg komisch! Verder hield onze chauffeur zijn boeren niet echt in...maar liet ze lekker flink gaan. Dit was overigens niet alleen bij de buschauffeur het geval en ik dacht eerst echt even:’Was dit nu echt een boer?’Maarja het was toch echt een boer...het zal hier wel een gebruik zijn of zo..:)
Verder is het grappig genoeg in Maleisië niet echt gebruikelijk om fooi te geven. Er zit al een servicetax in de prijs inbegrepen. Hier kwamen we achter toen we de jongen bij de receptie van onze Kinabantangan river lodge fooi gaven en hij absoluut niet wist wat hij ermee aanmoest.. haha:)

De eilanden om Semporna heen staan bekend als zeer goede duik en snorkel locaties.
Er zijn veel verschillende operators die duik/snorkel pakketten aanbieden in de omgeving van Semporna en met alleen internet is het soms lastig bepalen of je de juiste keuze maakt. Wij kozen voor Scuba Junkie omdat zij het beste aanbod hadden en vooral omdat we het leuk vonden dat we tussen het snorkelen en duiken door dan lekker op het eiland Mabul konden verblijven in plaats van elke dag terug te varen naar Semporna. Scuba Junkie bleek gelukkig de perfecte keus te zijn geweest! Professioneel bedrijf met een erg mooi resort!

Voordat we naar Mabul vertrokken hadden we eerst nog twee dagen in een hostel in Semporna geboekt om een beetje op de kosten te kunnen besparen. Het Maleisische gedeelte van Borneo is best prijzig, zeker in vergelijking tot de andere Aziatische backpackers landen. De besloten een eilandtrip te boeken naar Mantabuan.
Het was luxe want we hadden de hele boot voor onszelf. Het is blijkbaar laagseizoen hier maar dat het zo rustig zou zijn had ik niet verwacht. Op de meest bekende toeristische bestemmingen zoals bijvoorbeeld Sepilok kom je wel andere toeristen tegen, maar tussen de trekpleisters in kom je ze nauwelijks tegen. De boot voor onszelf was heel fijn, maar onze gids was echt belachelijk. Hij viel al in slaap tijdens de rit naar de snorkelplekken...nou kan ik dat nog wel begrijpen als hij voor de rest wel netjes zijn werk deed. Maar tijdens het snorkelen was hij ineens verdwenen en was hij op een in de buurt gelegen boot geklommen om met zijn vrienden te kunnen zijn. Hij besloot dat hij ging duiken terwijl wij door de schipper naar het eiland weren gevaren. We hadden de gids niet echt nodig dus zo erg was het niet maarja hoe onprofessioneel kun je zijn..Het snorkelen was gelukkig wel heel gaaf! Prachtige vissen, koraal, heerlijk warm water en ik snorkelde met mijn eerste zeeschildpad! Iets wat ik altijd al had willen doen!

Na het snorkelen werden we naar het eiland gebracht om daar even te relaxen. Het was een prachtig eiland! Echt zo’n bounty eiland zoals je dat in de films zien! Wow! Op het eiland wonen militairen en het was een grappige situatie toen we onze lunch nuttigde terwijl we tegenover de militairen zaten. Met gebrekkig Engels probeerden ze een praatje te maken. Op een gegeven moment spotte Freya een boot die wel heel snel kwam aangevaren. Toen de militairen de boot zagen zag je hun gezicht veranderen van relaxed en ontspannen naar gespannen. Ze liepen gelijk naar hun mitrailleur die een paar meter van ons afstond. Ze deden hun officiële kleding aan en wilden zelfs hun kogelvrije vest aandoen. Freya dacht meteen aan piraten en even leek het alsof we in een film waren beland...maar de militairen gebaarde naar ons dat we konden blijven zitten want het bleek alleen maar hun baas te zijn. En ja als je baas komt moet je in tenue zijn en op je post staan. Het was wel weer een ervaring..:) Toen we wilden gaan relaxen op het eiland ging dat wat lastig toen een van de militairen (een van de chefs) ons steeds volgde. Eerst dachten we nog dat hij het deed om te voorkomen dat we naar een plek gingen waar we niet mochten komen maar eigenlijk bleek dat hij ons gezelschap gewoon erg leuk vond haha. Een aardige vent en niks aan de hand, maar echt heel relaxend was het niet dus besloten we maar weer terug de boot op te gaan.. We werden uitgezwaaid en gingen nadat we onze gids hadden op gehaald (die op de terugweg overigens weer inslaap viel) weer terug naar Semporna.

De volgende dag vertrokken we naar Mabul. We werden met de boot opgehaald en bij het resort afgezet. Daar werden we meteen aan snorkel en duik gear geholpen en gingen we meteen de boot op. Elke dag bestond uit drie snorkel/duik momenten. Meestal ging je dan tussendoor terug naar het eiland voor lunch maar er waren ook dagtochten bij. Het resort was mooi! Fijne kamers, leuke bar met zitzakken! Heerlijk eten, wat echt een wonder is want het eten was voor de rest niet altijd even goed. En vriendelijke staff! Elke dag gingen we naar een andere plek toe! En het was ook erg leuk dat ik steeds op de zelfde boot zat als Freya. Het snorkelen was super! Ik heb heel veel coole dingen gezien en dan voor alle schildpadden! Er zitten er zoveel! Helemaal te gek! Het waren groene schildpadden en Hawkbil schildpadden. En waar ik nog het meest van onder de indruk was, was dat ze zo ongelofelijk groot konden worden. Erg indrukwekkend! Verder zag ik veel eels, een paar stingrays en uiteraard veel verschillende soorten vissen waaronder de clownfish, pipefish, lionfish, een grote barracuda en ga zo maar door. De gidsen waren helaas niet altijd even goed. Niet dat ik perse een gids nodig heb maar als ze toch meegaan dan is het wel leuk als ze coole dingen kunnen aanwijzen die voor ons moeilijk te zien zijn. Het was duidelijk te merken dat ze liever gingen duiken dan snorkelen en verzonnen smoesjes om niet het water in te hoeven. Gelukkig was er een super coole snorkel gids en zijn naam was Nasi Goreng.. Ofja zo noemden ze hem tenminste haha..:) Hij liet me in een snorkeltrip meer zien dan de gidsen van de andere dagen bij elkaar. En het belangrijkste...hij had er nog lol in ook!:)

Hoewel ik het ongelofelijk naar mijn zin had op het eiland eiland en tijdens het snorkelen, was het ook wel even een confrontatiemomentje. Ik heb astma en kan daarom niet duiken. Nu heb ik dat al van kleins af aan en heb ik daar normaal niet zoveel problemen mee...maar als je op zo’n plek bent waar vrijwel iedereen duikt en het heeft over wat ze allemaal hebben gezien of kunnen zien..ja dan is het toch wel even balen. Ik heb nog gevraagd of ik misschien een discovery duik kon doen om gewoon eens te kunnen ervaren hoe het voelt, maar ook daarvoor heb je clearence nodig van je dokter en dat gaat helaas nooit gebeuren. Het is het risico ook niet waard en gelukkig zijn er nog heel veel andere gave dingen om te doen in de wereld!:) Een van de (volgens velen) beste duikplekken ter wereld is Sipadan! Het is bekend voor de haaien en bijvoorbeeld de kans om een grote groep hamerhaaien te zien. Het is gaaf maar de permit is ook erg prijzig. Tijdens het boeken vroeg ik of het voor snorkelen de moeite waard zou zijn en toen werd me gezegd dat het op de eilanden net zo goed snorkelen was. In het resort kreeg ik echter hele andere verhalen te horen en zou Sipadan juist ook super zijn om te snorkelen.. Ik aan het balen en probeerden alsnog een permit te halen maar was nu helaas te laat. Dat was wel erg jammer. Gelukkig had Freya wel al een permit en is zij daar wel kunnen gaan duiken. En aan de foto’s te zien was het super gaaf! Helaas geen hamerhaaien maar wel veel andere haaien en andere coole dingen! De laatste dag sloten we af met een eilandtrip naar een prachtig eiland waarna het alweer tijd was om terug te gaan. We sliepen nog een nacht in Semporna en pakte de dag erna de bus terug Kota Kinabalu. Op weg naar de bus verzwikte ik mijn enkel en viel ik plat op mijn gezicht.....op de overvolle markt! Niet de meest subtiele en hygiënische plek om onderuit te gaan hihi! Dus gelijk flink ontsmetten! Die dag liep ik nog flink mank maar de dag erna ging het gelukkig een stuk beter. Altijd een beetje spannend zoiets als je nog op reis bent.. Freya en ik sloten onze vakantie af met een dagje shoppen in Kota Kinabalu en toen was het tijd voor Freya om terug te vliegen naar ZA.

Freya dankjewel voor de super leuke tijd samen!
Ik heb genoten:)

xxxx Millie

• 08 December 2014 - 17:02

Marlies Frissen:

Dag Milka,
    dank je voor het delen van al je ervaringen. Reisboeken schrijven, zou ik zo zeggen! Fijn dat je een supertijd met je zus hebt kunnen doorbrengen. Wat zullen jullie genoten hebben. Een goeie reis verder, het tornadoverhaal heb ik op Facebook gevolgd. Groetjes, Marlies