Hue en Hoi An! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Hue en Hoi An! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Hue en Hoi An!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

06 Februari 2015 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

Vanuit Hanoi nam ik de nachttrein naar Hue. Je kan ook nachtbussen nemen hier in Vietnam maar daar heb ik al veel negatieve verhalen over gehoord. Onveilig rijgedrag, geen of heel weinig toiletstops, overvolle en stinkende bussen, onbeschoft personeel en zelfs mensen die bestolen zijn. Nu had ik al een niet zo leuke ervaring in mijn bus vanuit Sapa dus besloot ik de trein te pakken. Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten maar het bleek uiteindelijk een prima ervaring te zijn. Je kan kiezen tussen een bed of een stoel. Wat betreft stoelen kan je dan weer kiezen tussen een softseat, prima te doen, of een hard seat oftewel een kerkbankje. Ik besloot een soft seat te pakken en aangezien de meeste toeristen een bed boeken omdat het niet zo heel veel duurder is zat ik in een coupe vol met Vietnamezen. Tegenover me zat een hele aardige en goed Engels sprekende Vietnamees. Vier uur lang hebben we gekletst over Vietnam en over Nederland. Het was een kans waarbij ik alles wat ik maar wilde kon vragen dus dat heb ik dan ook gedaan. Over de oorlog, over gebruiken, over familiebanden en ten slotte heb ik hem ook gevraagd naar mijn planning in Vietnam te kijken. Deze werd goedgekeurd en toen was het voor hem tijd om de trein te verlaten, maar niet voordat hij mee een dekentje had geregeld. Het personeel bood zelfs hun eigen bed aan me aan. Echt super lief:) Zo’n 12 uur later kwamen we aan Hue.

Nadat ik ingecheckt had in mijn hotel ben ik naar de Citadel en Imperial city gegaan. Overal waar ik liep werd er gevraagd of ik een moterbike wilde....nee ik wil gewoon een stukje lopen begrijp dat dan!..:) Het regende maar toch vond ik het een mooie dag. De gebouwen zijn indrukwekkend om te zien en als je de video bekijkt dan krijg je een beetje een gevoel van hoe het er in die tijdens tussen deze muren uitzag.

De volgende dag besloot ik een dagtrip te boeken. Ik ben normaal geen grote fan van deze georganiseerde tours omdat je niet zelf kan bepaalden hoeveel tijd je ergens wilt besteden maar aangezien ik vrij veel wilde zien in één dag, was een dagtrip de makkelijkste optie. We begonnen de dag met een bezoek aan de Citadel maar aangezien ik daar al was geweest ben ik rondom de Citadel gaan lopen. Daarna brachten we een bezoekje aan de Thien Mu Pagoda, we probeerde coconutcandy, we bezochten een dorp waar ze wierook maakten en we bezochten drie tombes, de Minh Mang tombe, Khai Dinh en Tu Duc. De tombes waren mijn favoriete onderdeel en dan vooral de Minh Mang tombe. Er zaten zoveel details in de verschillende onderdelen en van binnen bestonden de muren en plafonds uit mozaïek. Ik vond het erg indrukwekkend. Na een lange vermoeide dag kwamen we weer terug aan in het hotel.

De volgende dag nam ik vroeg de bus naar Hoi An. Na een paar uurtjes kwam ik aan in een zeer sfeervolle stad. Ik had al veel goede dingen over Hoi An gehoord en had besloten om daar vijf nachten te verblijven. Ik verbleef in een homestay net buiten de stad. Het was zo’n zeven minuutjes met de fiets, en de fietsen kon ik gratis lenen van mijn homestay. De moeder in de homestay kwam steeds naar me toe en zei telkens you’re so beautiful. Ze wreef vervolgens over mijn gezicht en over mijn haar. Ze had zelf hele dikke witte make up op haar gezicht dus ik denk dat ze graag een lichtere huid zou willen hebben en dat het daarom steeds zei. Ze probeerde me ook te koppelen aan haar zoon...haha heb haar toen maar een foto laten zien van mijn eigen grizzly.

Hoi An staat bekend om de honderden tailors die daar een winkeltje hebben. Ze kunnen alles voor je maken wat je maar wilt. Kostuum, jurk, broek, en zelfs schoenen. Je kan je eigen plaatje meenemen of iets kiezen uit alle boeken die in de winkels liggen. Ik hou van shoppen en ik hou van kleding...maar ik ben verschrikkelijk slecht in kiezen..haha Om die reden en omdat ik bijna door mijn budget heen ben nu aan het einde van mijn trip heb ik niks voor mezelf besteld maar wel een kostuum voor Armand. Haha een wereld die voor mij compleet nieuw is! Armand had zijn maten doorgestuurd en we hadden een paar voorbeeld plaatjes van kostuums die we wel mooi vonden. Ik dacht dat ik er zo wel was maar dan krijg je, kleur en kwaliteit stof, knoopjes, zakken, stropdas, stof van de voering enz. Ik heb mijn best gedaan...nu hopen dat het hem heel goed past!
Hoi An staat verder bekend om het het lekkere eten. Mijn favoriete restaurant in Hoi An was Morning Glory. Ik had erover gelezen in de Lonely Planet en meerdere mensen hadden het me aangeraden. Het is Vietnamees eten en een deel ervan wordt in het midden van het restaurant klaargemaakt. Het is heel lekker maar ziet er ook nog eens heel erg mooi uit. De manier waarop ze de borden opmaken is mooi en dat maakt het eten bij Morning Glory een leuke belevenis.

De stad is zeer sfeervol en dan vooral in de avond. Als het donker is versieren honderden lantaarns in verschillende kleuren de stad. Het is een heel romantisch gezicht! De stad ligt aan het water en je kan een klein lantaarntje aansteken en in het water laten. Een deel van de stad, genaamd Old Town bestaat zoals de naam al verklapt uit mooie oude gebouwen. Het is momenteel Unesco erfgoed en wordt beschermd. Er woont niemand meer maar er zijn wel nog winkeltjes en tailors en sommige extra bijzondere gebouwen zijn ingericht als museum en kan je bezoeken met een rondleiding.

Naast de stad is er in Hoi An ook een strand. De laatste dag bezocht ik het strand maar heel eerlijk gezegd ben ik ongelofelijk verwend tijdens mijn verblijf in de Filipijnen en vind ik een strand niet meer zo snel indrukwekkend. Maar goed een oke strand is nog altijd beter dan geen strand en toen ik op het strand lag kwam er een vrouw naar me toe met een grote mand vol verschillende soorten fruit. Ideaal! Alles wat je aanwijst wordt netjes in stukjes voor je gesneden en kan je zo eten. Heerlijk! Dat ga ik nog missen. Verder was het heel grappig dat als je naar het strand rijdt met je fiets dat ze je tegenhouden. Ze zeggen je dat je moet parkeren maar ik reed gewoon verder want ik vond het maar onzin maar bij de laatste sprong een vrouwtje echt voor mijn fiets. Je moet dan 5000 dong betalen om je fiets daar neer te zetten haha.. Ze vinden wel manieren om geld te verdienen.
Ik ben vijf nachten in Hoi An gebleven omdat ik het er zo naar mijn zin had. Het was gewoon heerlijk om lekker rond te lopen door de stad of over de markt en te genieten van het goede eten.

Ik heb ook een dagtrip geboekt naar de My Son tempel. My Son was een belangrijk religieus en intellectueel centrum van het Koninkrijk van Champa. Helaas is een groot deel van de tempels flink beschadigd door de oorlog maar ik vond het nog steeds indrukwekkend om daar rond te lopen. Ik nam de sunrisetrip om 04.45 wat ons de kans gaf om de tempel in rust te bezoeken zonder dat je wordt omringt door een hele groep andere toeristen.

Na mijn laatste nacht in Hoi An te hebben doorgebracht was het tijd om naar Dalat te gaan. Hoewel ik zoals ik al eerder noemde niet overtuigd was van de nachtbussen besloot ik toch een nachtbus naar Dalat te boeken. De reden daarvoor dat het veruit de goedkoopste en snelste manier was om in Dalat te komen. Toen ik terug kwam in mijn kamer en met mensen erover begon te praten hoorde ik steeds meer slechte verhalen. Ik vroeg om de naam van het bedrijf en googlde het en de meeste mensen zeiden: Boek nooit je bus bij dit bedrijf. De twijfel sloeg toe en aangezien veiligheid bij mij toch wel hoog in het vaandel staat besloot ik mijn volledige planning om te gooien. Hierover meer in mijn volgende blog!

xxxx Millie


  • 07 Februari 2015 - 11:23

    Moni:

    Hoi Millie,
    Wat een prachtige verhalen weer!!! Je maakt wat mee.....!
    Nog even....en dat zit je weer in de kou en het 'geregelde' Nederland....
    Zal weer enorm wennen zijn!
    Wij zitten weer in Enduduzweni.. Elfy's huis....
    'Jouw' treehouse wordt op het moment gerenoveerd. Nieuw dak erop..!!
    Geniet nog van jouw laatste dagen!!!

    Xxx Henk en Moni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Azie!

Borneo, Filipijnen en Vietnam!

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2015

Dalat en Mui Ne!

06 Februari 2015

Hue en Hoi An!

21 Januari 2015

Sa Pa, Halong Bay en meneer Ho Ch Minh!

21 Januari 2015

Hanoi verkennen!

21 Januari 2015

Hectisch reisdagje naar Vietnam!
Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 57765

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: