Jasper baby! Bergen, meren en beren! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Jasper baby! Bergen, meren en beren! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Jasper baby! Bergen, meren en beren!

Door: Millie

Blijf op de hoogte en volg Milka

23 Juni 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Jasper baby!

Iedereen had me al verteld dat ik Jasper helemaal geweldig ging vinden maar het is ook echt zo! Jasper is een prachtig nationaal park! Mijn hostel ligt in town wat heel erg fijn is omdat het heel centraal ligt. Het is helemaal omringt met bergen, sommige met sneeuw op de top. Prachtig! En wat ook nog eens heel fijn is, is dat je de meeste wandelingen hier gewoon vanuit het dorp kan doen en je er geen auto voor nodig hebt.

De eerste dag wilde ik lekker gaan wandelen. Toen ik bij de touristoffice aankwam en mijn plannen vertelde, was de eerste vraag die ze me stelde: Do you have any bearspray?
Ik dacht serieus dat ze een grapje maakte dus kletste er een beetje overheen, om uiteindelijk toch uit nieuwsgierigheid naar de spray te vragen. Ik dacht eerder aan een soort muggenspray om je geur te maskeren maar het blijkt een soort pepperspray voor beren te zijn. Goed om te weten want dat wil je dus niet als muggenspray over je heen spuiten;) Verder was het advies veel geluid maken! De beer zal alleen aanvallen als hij of zij door jou wordt verrast. Je moet ze dus laten weten dat je eraan komt:). Wat voor erg grappige taferelen zorgt in de bossen.. Toen ik daarna bij de bakker een broodje ging halen en hij naar mijn plannen vroeg en ook meteen naar mijn bearspray vroeg merkte ik pas hoe serieus het hier toch is... Ik had absoluut niet gedacht dat de beren echt zo’n issue zouden zijn. Maar blijkbaar zijn er dit jaar erg veel beren rond de trails en vooral ook veel cubs waardoor het gevaarlijker is. Het werd ineens toch wel heel erg werkelijk allemaal. Toch maar naar de winkel gegaan om bearspray te huren..:) hihi

Toen ik eindelijk klaar was om op pad te gaan kreeg ik een sms van Jennifer. Ze kreeg een lift naar het dorp en vroeg of we samen konden gaan wandelen. Perfecte timing! Ze kreeg een lift van Dan en Fran met wie we uiteindelijk de hele dag hebben rondgetourt. Hele lieve en leuke mensen! Toch wel heel fijn om met vier man het bos in te gaan in plaats van in mijn eentje:).
Als eerste maakten we een super mooie wandeling door het bos met prachtig uitzicht. We hadden een picknick boven op een grote heuvel op een hele bijzondere plek en het weer was absoluut heerlijk.

Na de mooie wandeling zijn we naar Medicine Lake gereden. Medicine lake is een heel erg mooi meer! En we hadden ook nog het geluk dat een balt eagle rondom het meer cirkelden. Wat wil je nog meer..:)

Op weg naar Maleigne lake, een heel bekend meer in Jasper zagen we een beer aan de kant van de weg. Zo bijzonder om dit prachtige dier in het wild te zien..en ook wel fijn om lekker veilig in de auto te zitten. Super super cool!

Maligne lake was ook prachtig! Ik weet dat ik deze woorden blijf gebruiken, maar dat was het ook echt. Als je Jasper googled en de foto’s bekijkt kan je bijna niet geloven dat die kleuren echt zijn, maar het is wel zo. De meren hebben een prachtige heldere groen blauwe kleur. Samen met de kleuren van de bergen, sneeuw en bomen krijg je echt hele mooie plaatjes. Soms moet ik mezelf gewoon even knijpen dat het echt zo is.

Na Maligne lake zagen we weer een beer, maar nu wel heeel erg dichtbij. Een paar meter van onze auto vandaan was hij of zij op zoek naar voedsel. Zo gaaf!

Daarna werden Jennifer en ik door Dan en Fran afgezet bij Maligne Canyon. Erg mooie afgronden met water dat er met veel kracht doorheen stroomt. Een mooie tocht en absoluut een mooie afsluiting van een perfecte dag. Na de canyon liepen we terug naar Jennifer’s hostel waar we samen aten en ik een taxi naar mijn hostel wilde bestellen. Toevallig moest de hosteleigenaar toch naar Jasper town en kreeg ik meteen een lift. Soms heb je van die dagen waar alles perfect uitkomt. Gisteren was absoluut zo’n dag! Heel leuk gezelschap, mooie landschappen, beren, prachtig weer! Alles!

Vandaag was het ook een hele mooie dag. Ik kreeg eerst een berichtje van het stel wat ik in de trein had ontmoet, ze wilden graag afspreken voordat ze verder naar Vanvouver gingen. We hadden samen in een gezellige bakker afgesproken en vertelden over onze avonturen. Daarna kreeg ik een berichtje van Jennifer of ik samen wilde gaan wandelen. Natuurlijk! Ik ben toen naar haar toe gelopen, maar omdat sommige stukken zijn afgezet vanwege natuuromstandigheden of agressieve beren was het vrij moeilijk om daar te komen. Na 1, 5 uur wandelen vroeg ik aan iemand de weg en ze was zo lief om me bij lake Edith af te zetten. Weer bewijs dat de meeste Canadezen echt super lieve mensen zijn. Ze moest eigenlijk de andere kant uit maar reed extra voor mij om. Echt super lief! Bij lake Edith zag ik Jennifer en hebben we lekker op het strand gezeten. Daarna zijn we via een mooie weg terug naar Jasper town gelopen. Een van onze paden liep langs een golf course. Bij de golf course komen vrij veel Grizzly beren voor, er hing daar dan ook een warning. Toen we ook nog iets te vaak good luck en I wouldn’t go there van de mensen op de golfbaan hoorden was het toch wel een beetje spannend haha.. Maar geen beer gezien en het was ook gewoon een wandelpad op onze kaart.. We zijn al zingend en klappend zo naar het einde van het pad gelopen! Het moet een grappig gezicht zijn geweest. Advies is: veel geluid maken, de beer niet verrassen. Als je dan toch een beer ziet, rustig tegen hem of haar praten en langzaam achteruitlopen. Komt hij toch echt dichterbij dan bearspray voor je spuiten en valt hij aan dan bearspray in zijn neus spuiten of hem op zijn neus slaan.. Haha allemaal regels!:) Ik heb voor de zekerheid toch maar een bearspray gekocht...helaas voor mijn budget maar safety first! En blijkbaar zitten er ook erg veel beren in Banff dus kan ik hem daar ook gebruiken.

Wat hier verder nog heel erg fijn is, is dat het super lang licht blijft! Ik zat net om 21.30 buiten en het was gewoon nog zonnig.. Heerlijk zo die lange dagen!
Zoals jullie het horen heb ik het hier super naar mijn zin! Morgen waarschijnlijk de berg op met de skytram samen met Jennifer! Ik heb er zin in!

Veel plezier met de wedstrijd vandaag!
Wel gek idee, ik nu zo slapen en jullie dag is net begonnen.
Fijne dag allemaal! Liefs Millie


  • 23 Juni 2014 - 11:00

    Wietskereintjens:

    Wauw Milka wat maak je allemaal mee zeg om jaloers op te worden maar ik vind t zo super leuk voor je. Wel ook beetje spannend met die beren maar wat een prachtige beesten zijn t. Lijkt me zo bijzonder om ze zo in t wild te zien. Leuk dat je ook mensen ontmoet waar je dit mee kan delen. Wat een ervaring is dit en wij genieten met je mee. Droom lekker en Let goed op jezelf ! Liefs xxx

  • 23 Juni 2014 - 12:36

    Marlies Frissen:

    ga zo door, zou ik zeggen :-D liefs, Marlies

  • 23 Juni 2014 - 22:18

    Aggie:

    Hallo Milka.
    Wat mooi die beren. En wat een prachtige natuur in Jasper.En wat een geweldige fotos.
    Ik was blij
    toen ik later las dat je samen met andere mensen op die plek van de beren was (ook al heb je nu de spray en loop je zingend rond.Het lijkt me heel spannend en indrukwekkend wanneer je ze je van dichtbij ziet.
    Mooi dat je zo aan het genieten bent! Veel plezier verder en veel liefs xxx
    En super dat de baby is geboren. Hiep, hiep, hoera voor Eline en de allerliefste peetoom xxx

  • 24 Juni 2014 - 14:28

    Diana:

    Hoi Milka,

    Supermooie foto's, echt wouw!!!!
    Vond je het toch niet een beetje eng, zo dichtbij die beren? Maar wat een ervaring weer,
    geweldig! En Gefeliciteerd met Eline, xxx
    Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 57909

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: