Banff! - Reisverslag uit Banff, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Banff! - Reisverslag uit Banff, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Banff!

Door: Millie

Blijf op de hoogte en volg Milka

30 Juni 2014 | Canada, Banff

Heeey Dutchies!

Alweer te lang gewacht met mijn volgende blog...:)

Even terug naar mijn laatste dag in Jasper..

Ik kon niet goed slapen en besloot maar mijn blog te schrijven en mijn foto’s te ordenen en veilig te stellen. Het was 02.00 uur en ik was nog wakker toen ik een smsje kreeg van Armand. Eline was geboren!!! Het is het kindje van de zus van Armand en haar man en Armand is nu peetoom! Wooohooo helemaal super natuurlijk! Kon niet wachten tot de eerste foto’s en slapen ging daarna nog moeilijker natuurlijk.. Inmiddels heb ik de foto’s gezien en ze is echt prachtig! Kan niet wachten tot ik haar in augustus kan knuffelen!


In elk stadje hebben ze hier een gondola of skytram zo ook in Jasper.
De laatste dag besloten Jennifer en ik deze te nemen naar de top van de berg.
Ik wilde graag iets speciaals voor Eline en haar ouders doen en besloot een It’s a baby girl ballon mee de skytram in te nemen om boven op de berg foto’s te maken. Toen we in de skytram stonen begon de ballon wat te expanden vanwege de luchtdruk waarschijnlijk, helemaal niet aangedacht..;) Toen onze gids zei, watch the balloon it might explode begonnen sommige mensen te freaken omdat ze alleen het woord explode hadden gehoord en in de skytram hoog in de lucht zaten..haha. Toen we bovenop de berg aankwamen hebben we meteen maar de foto’s gemaakt..;) Gelukkig heeft hij het goed gehouden en hebben we ook nog wat extra lol aan de helium beleeft.

Als je uit de skytram komt kan je helemaal naar boven lopen. Dat is absoluut prachtig! Het laatste stukje moet je door de sneeuw maar dan bereik je een prachtig viewpoint waarbij je omringt bent door bergen! Geweldig! Wat ik ook heel tof vond is dat er geen hekken of andere constructies zijn, je hebt dus niets wat je uitzicht verstoort. Je moet gewoon niet te ver naar de rand lopen;). Daarna begon avontuur twee, op tijd terug lopen om de laatste skytram te halen....we hadden zoveel tijd besteed aan het maken van de foto’s dat we moesten opschieten...maar gelukkig waren we op tijd voor de skytram. Helaas was mijn laatste shuttle naar het dorp al weg en was de taxirit 27 euro...:(.

De dag erna was het alweer tijd om Jasper te verlaten...
Ik had een bustrip geboekt vanaf Jasper naar Banff met Sun Dog. Deze busrit ging over de Icefield Parkway, een prachtige tocht dwars door de Rockies van Jasper tot het beroemde Lake Louise. Ik keek mijn ogen uit en voelde me super klein tussen de prachtige gigantische bergen en meren. We bezochten de Athabasca Falls, Sunwapta Falls, the Weeping Wall, Peyto Lake and natuurlijk brachten we ook een bezoekje aan het Columbia Icefields Centre. Vanuit daar bracht een grote Ice Explorer ons naar de Athabasca Glacier. Ookal had ik al eens op een glacier gestaan in NZ en was wel een indrukwekkendere ervaring omdat we daar echt op het ijs gewandeld hadden en we er met helikopter heen werden gevlogen, vond ik het toch weer een toffe ervaring. Al is het wel erg toeristisch.

Daarna kwamen we aan bij het beroemde Lake Louise. Het is een erg mooi meer, maar helaas was het wat bewolkt. Ik besloot toen later die week een extra dagtrip naar Lake Lousie te plannen vanuit Banff om ook echt rond te kunnen wandelen bij het meer.

Na Lake Louise was het nog een stukje gewone snelweg en daarna kwamen we aan in Banff. Banff is wat groter dan Jasper, meer winkels, meer hotels, meer restaurantjes en meer mensen.

In mijn hostelkamer leerder ik een Frans meisje kennen Elvira die ook graag wilde gaan wandelen. Samen besloten we in Banff naar het touristinformation centre te gaan voor tips. Ook hier werd weer heel duidelijk gemaakt wat de omgangsregels voor de beren zijn. Voor het gehele gebied is een bearwarning uitgegeven vanwege alle bearactiviteit. We besloten die dag twee hikes te combineren en te beginnen met een wandeling naar Sundance Canyon. Het eerste stuk was een mooie wandeling maar het echt stoere stuk was de laatste loop waarbij je omhoog moest klimmen langs een heel mooi pad met water en rotsen. Toen we een renner tegenkwamen waarschuwde hij ons dat hij een beer had gezien vijf min van ons vandaan..haha het is dus toch echt geen fabeltje. Daarna besloten we de Tunnel Mountain hike te doen. Tunnel Mountain wordt ook wel de sleeping Buffalo genoemd omdat hij deze vorm heeft. Het is een steile maar leuke wandeling de berg op met een mooi uitzicht. Op het einde denk je dat je er bent maar dan komt er nog een heel stuk haha dus laat je niet foppen.. Na het wandelen was ik flink KO dus vroeg het bed in.

Op dag twee voegde nog een meisje, Ann zich bij onze groep. We wilden graag Sulpher Mountain opwandelen, dit is de berg waar de gondola ook omhoog gaat. Het is een steile wandeling, vermoeiend, maar wel te doen. Het uitzicht bovenop de top was mooi maar mijn voorkeur gaat uit naar die in Jasper. In Banff zijn er trappen naar de top, met hekken eromheen. Jasper was veel vrijer, je kon wandelen waar je maar wilde en er waren minder mensen. Maarja dat is natuurlijk de verwende mening..;) Ik moet wel zeggen dat het meer rewarding is om het uitzicht te zien als je de berg op hebt gewandeld dan wanneer je de skytram of gondola hebt genomen dus beide dagen hadden een voordeel. Daarna zijn we weer teruggelopen en hebben we als afsluiter de Hot Springs gedaan. Deze Hot Springs zijn er later gekomen maar rondom de oorspronkelijke Hot Springs is Banff ontstaan. Heerlijk ontspannen in het warme water na een intensieve hike! Wel erg warm, dus paar minuutjes in het water en daarna paar minuutjes uit het water,

Op dag 3 vertrok Elvira naar Calgary en besloot ik een dag pauze te houden. Als je op reis bent maakt je zoveel mee en zie je zoveel prachtige dingen dat het soms een beetje teveel kan zijn en dan heb je even tijd nodig om alles te verwerken. Ik merkte dat ik slecht sliep en normaal heb ik dat wanneer ik teveel indrukken heb gehad. Een dagje relaxen, skypen met thuis, foto’s ordenen enzo was dus zeer gewenst.

De dag erna besloot ik terug naar het touristoffice te gaan voor nieuwe hikes. Met de map besloot ik er die dag maar alleen op uit te gaan. Ik besloot Surprise Corner to Hoodoos te lopen en dan via de Tunnel Mountain Loop weer terug te lopen. Ik was goed voorbereid, had mijn beerspray, maakte veel geluid en het eerste gedeelte van de tocht ging dan ook prima. De natuur was prachtig! Ook toen ik bij de Hoodoos uitkwam had ik een prachtig uitzicht. Hoodoos worden ook wel aardpiramides genoemd en worden gevormd door erosie. Vanaf daar heb ik blijkbaar een verkeerd pad genomen..;) Ja hoor Milka gaat alleen op pad en natuurlijk gaat het weer mis. Ik heb een opvallen slecht gevoel voor richting, en hoewel het op reis wel al wat beter gaat is het nog altijd een wonder dat ik met mijn richtingsgevoel uberhaupt kan reizen.. Ze wilden me niet voor niets een tomtom meegeven. Ik begon te wandelen en vond het al vreemd dat ik geen andere wandelaars meer tegenkwam, tja ik was nu al te ver om weer terug te gaan maarja dit pad stond toch echt niet op mijn kaart. Het verwarrende was, dat een deel van de naam hetzelfde was als de hike die ik eigenlijk had willen doen. Het was er stil en als je niet zeker weet waar je uitkomt is dat niet heel fijn.. Dus maar flink doorlopen en blijven klappen voor de beren natuurlijk. Toen ik bij de weg kwam was ik vrij opgelucht en heb ik meteen hulp gevraagd haha. Ze stuurde me weer terug naar het pad dat ik eigenlijk had willen nemen. Een hike die eigenlijk misschien 3,5 tot 4 uur zou moeten duren duurde bij mij zo’n 6 uur. Bij de touristoffice bleek ik twee bikingtrails extra te hebben gelopen wat mijn extra tijd verklaard haha. Daarna meteen terug naar mijn hostel want ik was KO..:)

Vandaag had ik eigenlijk een hike bij Mount Norquay willen doen, maar aangezien dat een flinke tocht is, ik hem alleen zou moeten doen, met hoogteverschil, veel wildlife en slechte weersvoorspelling heb ik er toch maar vanaf gezien.. Haha je wilt niet per ongeluk extra hikes doen als de oorspronkelijke hike al heel lang is en aangezien ik niet graag op mijn richtingsgevoel vertrouw en niet wilde verdwalen vandaag heb ik er uiteindelijk toch maar vanaf gezien. Wel met een beetje pijn in mijn hart want volgens mij is het een prachtig pad. Moet ik maar een keertje met Armand doen dan.

In plaats daarvan heb ik de wedstrijd Nederland Mexico gekeken haha.. En wat was het spannend! Eerst kreeg ik geen live verbinding op mijn laptop, toen ben ik de bar van het hostel in gevlucht maar daar werden we na 30 minuten uitgezet omdat ze moesten poetsen toen het centrum maar ingerend en in een gezellig cafe terecht gekomen vol met NL en mensen die voor NL cheerden iig. Wat een spannende wedstrijd echt niet goed voor mijn hart! Pfff...maar ze hebben het weer geflikt! Woohoo! Grappig dat als ze je hier vragen waar je vandaag komt en je zegt NL dat ze gelijk over de World Cup beginnen...
Daarna wilde ik om het te vieren nog een duik wagen in de Hot Springs, maar Banff is inmiddels volledig volgelopen met toeristen...pff merk nu wat voor luxe we die andere dagen hadden. Het hele bad vol, ik heb dus maar de eerste beste bus teruggepakt..gekkenhuis! Tja hoogseizoen is begonnen en dinsdag is het Canada day! Wordt langzaam tijd om Banff te verlaten maar eerst nog een dag naar Lake Lousie morgen! Lekker verkennen en wandelen en dinsdag is het Canada Day met parade, vuurwerk en vanalles te doen! Ik ben hier dus nog wel even zoet..:)

Damn wat is het een lange blog geworden, maarja ik moest jullie natuurlijk wel weer even op de hoogte brengen...niet dat jullie denken dat ik hier in slaap ben gevallen. Voor dit luie varkentje ben ik best trots op het aantal hikes wat ik hier al heb gedaan...meisje in mijn kamer denkt dat het mijn doel is ze allemaal te doen hihi.. Banff: 7 hikes plus twee biketrails:) Ik word nog eens een echte berggeit!

Lieve mensjes veel plezier in NL en as jullie vakantie hebben, een super fijne vakantie gewenst!

xxx Millie















  • 30 Juni 2014 - 06:47

    Marlies Frissen:

    Zo, Milka, ik ben weer helemaal bijgelegen en met de foto's op FB krijg ik een goed beeld van wat jij op je netvlies krijgt. Een echte klipgeit ben jij geworden. Ik wil wel eens in die stalen kuitjes van jou knijpen als je weer hier bent :-) Geniet fijn verder en een hele leuke, spetterende feestdag toegewenst!

  • 30 Juni 2014 - 09:24

    Diana:

    Wouw meisje, je benen zullen wel super gespierd zijn door al dat vele bergbeklimmen en wandelen!
    Wat een ervaringen doe jij op, die neemt niemand je meer af! En wat leuk dat daar ook iedereen zo met de voetbalwedstrijden bezig zijn. Wonen daar ook veel hollanders, of zijn het allemaal mensen die er op vakantie zijn?
    Wij hebben ook met spanning gekeken, en brrr wat een wedstrijd, bij Henk ging er een hele bak chips over de vloer bij de 1 - 1 .Mijn gezicht is al bijna weer normaal, nou ja wat je normaal kunt noemen, hihihihi.
    En ik geniet steeds meer van alle foto's die je post, ga vooral zo door!
    Fijne dagen, en we wachten met spanning op je volgende blog,
    Dikke knuffel, Diana

  • 30 Juni 2014 - 17:24

    Aggie:

    Hee Milka,
    wat een heerlijk lang verhaal.
    En wat heb je al veel wandelingen gedaan en dan te bedenken dat je vroeger altijd buikpijn had wanneer we wilden gaan wandelen.
    Veel liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 57851

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: