Whalewatchen, WK, platte band en Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Whalewatchen, WK, platte band en Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Whalewatchen, WK, platte band en Sydney!

Door: Millie

Blijf op de hoogte en volg Milka

15 Juni 2014 | Canada, Sydney

Hey hey Dutchies!

Vandaag een update van mijn walvisavonturen in Diby, voetbal kijken in Halifax en mijn luie verblijf in Sydney!:)

Brier Island, een eilandje in de buurt van Digby is een van de beste plekken om te gaan whalewatchen in Oost Canada. Het is echter nog vroeg in het seizoen waardoor het zien van de walvissen niet vanzelfsprekend is. Ik heb al eens een hele gave Humpback whale tocht gemaakt in Zuid-Afrika maarja ik pak elke kans aan om walvissen te zien! Het bijzondere van het whalewatchen hier is dat er veel verschillende soorten walvissen voorkomen zoals de Humpback, Finback, Minke Whale en heel soms zien ze zelfs een North Atlantic Right Whale!

Ik ging op een wat grotere boot, ik kon helaas niet op de zodiac vanwege mijn nek. Uiteindelijk bleek dat een goede keus te zijn aangezien wij eerder bij de walvissen aankwamen. In eerste instantie zagen we grey seals (allemaal nieuwsgierige hoofdjes die uit het water staken) en puffins (echt te cute hoe ze op zee ronddobberen). Daarna zagen we onze eerste walvissen. Het waren Minke Whales, dit is de kleinste baleinwalvis.We waren erg blij deze te zien! Ze zijn wel wat schuwer dan bijvoorbeeld de Humpback whale.

Na een tijdje zagen we een Humpback Whale voor ons. De boot ging eropaf en toen we dichter bij kwamen zagen we grote groepen van kreel, ze waren zelfs aan het springen. De Humpback whale was aan het feeden! Super gaaf om te zien! En hij kwam ook vrij dichtbij de boot! Het was weer een hele bijzondere ervaring!

Wat ook een leuke ervaring was, was om op Brier Island te komen. Er zijn namelijk geen bussen die naar Brier Island rijden. Shuttle was erg duur en reed niet op de dag dat ik graag wilde gaan vanwege het mooie weer. In mijn hostel kwamen ze met het idee om met de postbode heen te rijden en terug iemand van de boot om een lift te vragen. In eerste instantie zag ik het om een lift vragen niet zo zitten, maar toen ze me vertelden dat het tot nu toe altijd gelukt was en bijna iedereen toch terug naar Digby rijdt dat ik het toch wilde proberen.. Getting out of my comfort zone! Ook wel eens goed!
De lift van de postbode was ook erg leuk. Eerst reed ik met een stel mee, die vrolijk over hun grote gezin van 6 kinderen en twee kleinkinderen vertelde en daarna moest ik van auto wisselen en kreeg ik van een postbode die eigenlijk met de vut was een lift. Super vriendelijk! Hij kwam zelf uit het gebied en vond het leuk om me vanalles erover te vertellen. Toen ik iets in het water zag, stopte hij meteen en keek hij met me mee. Het bleek een Minke Whale te zijn. Toen hij me afzette zei hij: ‚Als iedereen die ik een lift geef zo lief is als jij dan mogen ze elke dag wel met me meerijden’...hihi zo lief! En hij zei ook dat alle mensen die hij ontmoet had uit Nederland allemaal zo happy zijn.. Leuk om te horen! En denk maar niet dat ik iets van benzine of ferrygeld mocht betalen en ik werd netjes voor de deur afgezet..:)
Na het whalewatchen vroeg ik twee vrouwen die ook op de boot samen of ik met ze mee mocht rijden naar Digby. Maar natuurlijk zeiden ze! haha..:) Onderweg maakten we nog een wandeling. Ze waren super nieuwsgierig en wilden alles van me weten! Ook vonden ze het erg leuk om me vanalles over Canada te vertellen. Ze wilden zelfs met me op de foto... haha:)
Ik werd super netjes voor de deur afgezet met twee dikke knuffels, voelt een beetje als onze dochter zeiden ze hihi. Super lief! Ik heb echt de leukste gesprekken gehad! De mensen hier zijn echt super vriendelijk! Iedereen is open voor een praatje! Heerlijk!

De laatste dag ben ik naar Annapolis Royal geweest. Een leuk stadje met oude, mooie huizen. Ik ben naar Fort Anne geweest, vol met geschiedenis. Erg interessant. Ook ben ik naar de historical gardens geweest en tijdens een extra wandeling die ik daar heb gemaakt heb ik ook nog een baltheaded eagle gezien. Super! Helaas is de foto niet gelukt..

Eergisteren had ik de shuttle terug naar Halifax voor een stop-over. Samen met een aantal mede-europeanen hebben we de wedstrijd Nederland-Spanje gekeken! Wat een wedstrijd! Als ik dat had geweten was ik meteen naar de sportar in Halifax gaan kijken! Na de wedstrijd zijn we alsnog meteen naar de sportbar gegaan en hebben we Australie-Chili gekeken en de Stanley Cup final (de belangrijkste Ijshockey wedstrijd)! Er was een erg leuke sfeer! En geen slechte dag om Nederlander te zijn, werd overal gefeliciteerd haha!

De dag erna had ik de shuttle van Halifax naar Sydney. Het was soweieso al een lange toch maar toen we een uurtje of twee van Sydney waren kregen we een platte band. Gelukkig wist de buschauffeur de bus netjes veilig langs de kant te zetten en waren we net een kwartier geleden door een takelwagen gepasseerd. Super veel geluk, want hij had al uren verder kunnen zijn. 8 uur later met vertraging en een nieuwe band kwamen we aan in Sydney. Momenteel ben ik heerlijk aan het genieten van een hotelkamer! Er was geen hostel in Sydney te vinden. Vandaag een lekkere relax dag in luxe en morgen vlieg ik om 06.30 in de ochtend naar Toronto, daar me klaarmaken en spullen inslaan om een dag later vanuit Toronto de trein naar Jasper te pakken! (4 dagen in de trein!).. Een hoop gereis dus voor de boeg!

Op naar nieuwe avonturen...
Super veel plezier nog met het WK in NL! Kan met voorstellen dat het feestje bij jullie te gek is geweest!

Veel liefs Millie

  • 15 Juni 2014 - 22:19

    Wietske:

    Wat leuk dat de mensen zo aardig zijn. Maakt toch wel veel uit .Zo leuk om je verhalen te lezen.Maar ook we veel onderweg.4 dagen in de trein pfff ben benieuwd hoe gaar je er uit komt maar wie weet wie je daar weer vaar ontmoeten of welke beelden weer voorbij flitsen. Hoe gaat t met je nek en schouder nu en je voeten ? Al beetje gewend aan schoenen ? Slaap lekker in je je luxe kamer vannacht zodat je uitgerust aan je volgende avontuur kan beginnen liefs en Let goed op jezelf ! Xxx

  • 15 Juni 2014 - 23:46

    Milka Adamczyk:

    Ja het is een erg lange tocht en als ik had geweten dat ik nekproblemen zou hebben had ik het misschien anders geregeld, maar upgraden naar een bed is 1000 dollar extra haha.. Dus ik ga morgen in Toronto een goed nekkussen kopen en een lekker dekentje. De toch moet een van de mooiste treinreizen ter wereld zijn, door the Rockies! En ook kan op dieren! Ik verheug me er op! Voeten doen het prima! Ben blij met mijn nieuwe schoenen! Ik heb geen pijn meer in schouder en nek maar merk wel nog dat het gevoelig is en ik ermee moet opletten. Dus dat doe ik ook! Blijven koelen, ibuprofen (om de zwelling in de zenuw tegen te gaan) en oefeningen. Maar ik voel me dus wel goed!:)
    Leuk dat je zo meeleeft en lees Wiets! Ik hoop dat Yoram ook een toptijd heeft in Amerika met Yamila, maar vast wel he?! Ik hoor ook zo'n goeie dingen over Amerika...haha keuzes keuzes.. xxx

  • 16 Juni 2014 - 12:38

    Diana:

    Super, alle ervaringen die je met ons deelt! En wat fijn om te lezen dat het met je voetjes en je schouder zo'n stuk beter gaat. Die treinreis lijkt me erg vermoeiend, maar ook erg leuk.
    Die Walvissen spotten, wat een geluk heb je gehad om zoveel te zien, je bent echt een bofkont!
    Geniet lekker verder, we denken aan je! Knuffel Diana

  • 17 Juni 2014 - 00:01

    Angelina:

    cool cool cool!
    maja, ik kan niet wachten tot ik mee kan genieten op de exotische werelddelen :-) Hihaaa....
    meis, fijn om te lezen allemaal. En hier is de stemming idd wel erg leuk, 5-1!!! Kan slechter toch haha
    Dikke kus en enjoy!

  • 17 Juni 2014 - 21:40

    Adriana:

    Wat je geeft krijg je terug... daarom ontmoet je allemaal van die blije aardige en open mensen! Geniet!

  • 19 Juni 2014 - 20:18

    Freya:

    Coole verhalen weer Milka! En heel gaaf dat je een bultrug krill hebt zien eten! Veel sterkte met de 4 dagen durende treinreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 57910

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: