Dalat en Mui Ne! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Dalat en Mui Ne! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Dalat en Mui Ne!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

17 Februari 2015 | Vietnam, Hoi An

Hey hey!

De vorige blog eindigde ik bij mijn reis naar Dalat.
Ik nam de volgende dag de bus naar Danang. Daar had ik zo’n 11 uur te besteden, ik ging naar het Cham Museum en ik besloot de andere 9 uur op het treinstation te wachten. Ik had mijn bagage zolang ondergebracht bij een hotel maar ze begrepen niet echt goed wat ik wilde en toen mijn bagage gewoon in de lobby bleef staan wilde ik deze niet te lang alleen laten. Het was een erg lange zit op het station maar gelukkig was de wifi goed en kon ik film kijken.

Toen ik in de rij stond om de wagon in te gaan, keken mensen me al een beetje vreemd aan. De meeste toeristen nemen een bed en ik was dan ook de enige toerist in de hele wagon. In tegenstelling tot vorige keer zat ons deel van de trein flink vol. Vietnamezen praten vrij hard en het was dan ook een luid gebeuren haha. Na een uurtje viel ik in slaap en toen ik wakker werd zat er een ouder vrouwtje naast me. Het was ochtend en ik werd langzaam wakker. Ze begon enthousiast tegen me te praten maar ik snapte er natuurlijk helemaal niks van. Vragend en hoopvol keek ik de jongere mensen in de coupé aan voor een vertaling maar helaas was hun Engels heel slecht of niet aanwezig. Ze bleef maar praten en de hele coupe begon mee te luisteren en hard te lachen. Nu werd ik toch wel heel nieuwsgierig..was ze me belachelijk aan het maken of waar ging dit over? Toen ik merkte dat er een stop aankwam pakte ik mijn grote backpack alvast van het hoge rek af zodat ik op tijd de trein kon verlaten met al mijn bagage. Mijn backpack stond op de stoel en ik stond ernaast. Langzaam ging de hand van de vrouw over mijn benen en begon ze te wrijven. En weer vertelde ze van alles en lag iedereen in een deuk. Nu ben ik het wel gewend dat mensen je hier willen aanraken maar dan meer even tegen de schouder of je haar maar over mijn benen wrijven had ik nog niet meegemaakt. Een beetje ongemakkelijk keek ik haar aan maar ze keek zo vrolijk dat ik haar maar haar gang liet gaan. Opeens gaat haar hand richting mijn kont en begint ze over mijn kont te wrijven. Haha dit ging toch wel heel erg ver.. En ja hoor weer de hele coupe aan het lachen.. Waren ze aan het lachen om mijn ongemakkelijke gezicht of is er iets mis met me? Vervolgens herhaalde de vrouw de hele tijd een woord en iedereen aan het lachen. Weer kijk ik de jongeren aan en dit keer steken ze hun duim omhoog en zeggen ze: Good good! hahah. Vervolgens kijkt de vrouw me aan, steekt haar duim omhoog en zegt ook good good terwijl ze me over me kont aait. Haha wat een situatie.. Nu is het zo dat ze hier in Vietnam geen kont hebben en dunne benen en dat ze het blijkbaar mooier vinden als je wel een kont hebt. Haha only in Asia..:)

Vervolgens was het tijd om de trein te verlaten. Nog een beetje vol verbazing kom ik aan in Nha Trang. Nha Trang is een badplaats met veel resorts en veel Russen, zelfs de menu’s in de restaurants zijn in Russisch. Ik heb tijdens mijn reis gekozen voor een tussenstop in Mui Ne in plaats van Nha Trang maar hierover later meer. Aangekomen in Nha Trang ben ik samen met wat andere backpackers meteen doorgelopen naar het busstation en hebben we daar de bus naar Dalat gepakt. Wat een reis, ik vertrok de dag ervoor om 08.00 uur in Hoi An en kwam de dag erna om 16.00 uur pas aan in Dalat. Haha maar goed wel een avontuur rijker.

Ik had Mr Peace hostel geboekt omdat deze goede reviews had op internet. Aangekomen bij de receptie was het een gekkenhuis. Een hosteleigenaar die je om de oren vliegt, je dikke kussen op je wang geeft en je omhelst alsof je hem al jaren kent haha. Een gezellige sfeer en leuke mensen in mijn dorm. Ik vond de eigenaar al een beetje vreemd maar kwam er later achter dat hij hartstikke gestoord was haha maar dan in een goede zin van het woord. Rond 21.00 uur was hij standaard dronken, zette hij de muziek hard en entertainde hij het hele hostel met zijn dans. Verder liep hij de hele dag te schelden en was hij heel aanhankelijk haha. Zijn vrouw miss Strawberry, was in tegenstelling tot hem heel normaal. Samen hebben ze een super schattig 1 jaar oud kindje die ze aan iedereen toevertrouwen. Elke avond is er een familydinner waar je je voor kan opgeven. Je gaat dan samen naar de markt om vervolgens samen de maaltijd voor te bereiden. Als je wilt mag je helpen maar dat hoeft niet. Het was een zeer gezellige bedoeling in het hostel.

De eerste dag in Dalat ben ik gaan sightseeien. Ik nam de gondola naar een Boeddhistische tempel op de top van een heuvel. Het was er heerlijk rustig, mooie bloemen, mooi uitzicht en omdat het nog steeds actief gebruikt wordt lopen overal boeddhisten rond. Ik vond het indrukwekkend om daar te zijn.

Daarna ben ik naar Crazy House gegaan. De Lonely Planet beschreef het als Gaudi on Acid haha. Het is gebouwd door een Vietnamese ontwerpster en je kan er zelfs ook overnachten. Het is een beetje alsof je in de Efteling terecht komt. Het is heel erg mooi en sfeervol gemaakt en zeker een bezoekje waard. Helaas kan ik het niet echt goed beschrijven, maar als je er meer over wilt weten vraag me gerust om wat foto’s.

De tweede dag had ik een canyoningtour geboekt. De meisjes in mijn kamer hadden het de dag ervoor gedaan en zeiden dat het te gek was. Nou ben ik een soms een beetje een mietje met in water springen en dus was ik een beetje huiverig maar het was helemaal te gek!!!! Ik zou het zo weer doen! Eerst kregen we allemaal een harnas aan, een helm en handschoenen en moesten we oefenen met abseilen op een stomme helling. De omgeving van het canyoning was heel mooi! Bomen, rotsen en watervallen! Heerlijk! Na het oefenen gingen we naar onze eerste echte abseil plek. We moesten even wachten op de groep voor ons maar toen kon het echt beginnen. Hoewel ik geen hoogtevrees heb was het toch weer even wennen. Op het einde van de rots moest je je achterover in het water laten vallen omdat het water vrij ondiep was. Ik vond de sprong enger dan het abseilen haha. Maar goed uiteindelijk bleek dit prima te gaan. Na een lekker duik in het koude water gingen we naar onze tweede rots en lieten we ons meevoeren met een aantal natuurlijke waterslides. Na de lunch was het tijd voor de grote waterval. Je moest naar beneden abseilen en vervolgens achterover in het water springen van zo’n 4 a 6 meter. We moesten wachten op de groepen voor ons en toen ik was meisjes met knikkende knieën naar beneden zag gaan kwamen bij mij toch ook wat zenuwen opborrelen maar uiteindelijk ging het super goed. Het was helemaal te gek!!! Ik wilde nog een keer maar dat kon helaas niet. Na de waterval was het tijd voor cliff jumping. Aaah ik heb een hekel aan cliff jumping. Ik ben een keer plat op mijn gezicht gesprongen en had mezelf daarna beloofd het niet meer te doen. Er waren twee mogelijkheden. Eentje van 11 meter, bij deze moest je een aanloop nemen omdat je niet direct naar beneden kon springen ivm de rots. En ze hadden er eentje van 7 meter. Haha ik vond zelfs de 7 meter al eng...maar goed na veel aanmoediging heb ik die toch maar gedaan. En ja hoor je raadt het al....weer plat op mijn gezicht. Au mijn hoofd en borst deden pijn...niet fijn maar wel trots op mezelf dat ik het had gedaan. Maar goed ik laat het de volgende keer toch maar weer aan de pro’s over hihi. De jongens sprongen van de 11 meter alsof het niets was haha.. Na de jumps was het tijd voor het laatste onderdeel de wasmachine. Je abseilt eerst een paar meter naar beneden waarna je je laat hangen, naar beneden glijdt en je je laat meevoeren met de stroming van het water. Soms blijf je een paar seconde onder, vandaar de naam de wasmachine. Dit vond ik een hele leuke en ik kreeg een compliment dat het er allemaal profi uitzag haha. Wie had dat ooit gedacht van deze kleine drol! Na een super te gekke maar doodvermoeiende dag moesten we nog 15 minuten een berg oplopen maar daar werden we beloond met een biertje. Het was een topdag!

De volgende dag pakte ik de bus naar Mui Ne. Een klein lokaal busje, veel te vol beladen, geen airco en een verschrikkelijke weg haha. Slapen was er niet echt bij vanwege alle bochten. Mui Ne is een badplaats dat bekend staat om het Kitesurfen en Zandduinen. Hoewel het me heel gaaf lijkt om kitesufen een keer te proberen had ik daar helaas nu geen budget voor. Daarom spendeerde ik een halve dag op het strand kijkend naar de tientallen kitesurfers en boekte ik voor de rest van de dag een sunsetcruise naar de zandduinen. We werden opgehaald in een kleine jeep en bezochten de verschillende duinen. Bij de witte zandduinen besloten ik en een ander Nederlands meisje een quad te huren. We hadden beide nog nooit op zo’n ding gereden en ik was er ook wel een beetje op tegen om op zo’n mooie plek het milieu en de rust te verpesten maar ik vond het ook leuk om nieuwe dingen te proberen. En het was zooo leuk! Welke plek is er nu leuker om op een quad te rijden dan in zandduinen!
Aan het einde van de dag genoten we van een mooie zonsondergang en toen was het alweer tijd om terug te keren.

Het hostel in Mui Ne was erg mooi. Schoon, groot en een lekker zwembad. Ik had leuke mensen in mijn kamer en we sloten de avond gezellig af met een bezoekje aan een lekker restaurant en een paar drankjes in de bar. De volgende dag moest ik weer vroeg af om naar Saigon te gaan..oftewel Ho Chi Minh! Daarover meer in mijn volgende blog!