Gorilla Tracking in Bwindi Impenetrable National P - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Gorilla Tracking in Bwindi Impenetrable National P - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Gorilla Tracking in Bwindi Impenetrable National P

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

28 Augustus 2014 | Oeganda, Bunyonyi

Jambo!

Op dag 6 reden we met onze grote truck naar Lake Bunyoni. Het was wederom een lange dag maar de natuur tijdens de rit was absoluut prachtig! De laatste meters reden we zo door de bergen van Oeganda over een smalle gravelroad met putholes...

Onze verblijfplaats (Bunyoni Overland Resort) was erg mooi! We hadden vanuit onze tent een heel mooi uitzicht over het meer en het was er heerlijk rustig!Verder kregen we hulp van de staff met het dragen van onze spullen wat wel erg fijn was aangezien het veld voor de tenten een stuk lager lag dan de rest. Niet iedereen in onze groep had gekozen voor kamperen, sommige mensen verbleven in accommodatie maar wel altijd op dezelfde plek. Na het opzetten van onze tenten kregen we ons avondeten.

Vanuit Lake Bunyoni zouden de komende twee dagen de Gorilla Trackings gaan plaatsvinden. Tijdens het avondeten kregen we een gorillabriefing. Waar gingen we naartoe, wat moest je meenemen, en welke dag je zou gaan. Onze groep werd verdeeld over twee dagen en ik werd ingedeeld in de eerste dag. Oooh het kwam nu ineens toch wel heel dichtbij! Wooohooo! Kriebels in mijn buik... De accu’s werden geladen, kleding werd klaargelegd en daarna zo vroeg mogelijk naar bed want het zou een bijzondere maar vermoeiende dag gaan worden..

Om 05.00 uur werden we opgehaald in busjes en naar een verzamelplaats gebracht. We moesten veel water meenemen en ook lunch. De tracking kan 2 uur duren, maar kan ook de hele dag duren afhankelijk van waar de gorilla’s zitten en wat er onderweg gebeurd. Aangekomen bij de verzamelplaats kregen we een briefing en werden we verdeeld in groepjes van acht. Iedereen groepje had zijn eigen gorillagroep. Ik zat bij een hele leuke groep, allemaal uit onze oorspronkelijke groep en een jongen uit Australie.

De gorillatracking vond plaats in Bwindi Impenetrable National Park Uganda en de Gorilla groep die wij zouden gaan tracken was de Busingye group wat peace betekent.
Voordat wij bij de briefing aankwamen waren er al trackers de jungle ingegaan op zoek naar onze Gorilla groep. Zijn houden dan contact met onze gids wanneer ze de gorilla’s vinden.

Verder hadden we nog twee mannen in onze groep met geweren, volgens de briefing gaan ze mee ivm de bosjesolifanten die ook in de jungle leven maar ik heb ook een aantal andere mogelijke redenen gehoord.

Eerst werden we met busjes naar de start van onze track gebracht. Daarna begon onze zoektocht naar deze prachtige bijzondere dieren. Toch wel erg spannend...wat kunnen we verwachten? Kunnen we ze wel echt vinden?

Het eerste gedeelte van de tocht was over een gravelroad maar erg stijl omhoog aan de gezichten van iedereen kon je zien dat dit ons zwaar viel maar we wilden ons natuurlijk niet laten kennen. Wel hadden we allemaal een beetje angst voor wat er nog komen zou gaan als we dit al zo zwaar vonden. Het feit dat we de week ervoor in een bus hadden doorgebracht met nauwelijks beweging hielp natuurlijk niet echt en pauzes zaten er op hele korte drinkbreaks niet echt in. Bovendien scheen de zon al flink op ons! Na de gravelroad kwamen we aan bij de bossen en werd de tocht voor korte tijd een stuk makkelijker. Het was nog steeds wel bergop maar werd afgewisseld door stukjes plat en de schaduw zorgde voor wat verkoeling. De natuur was absoluut prachtig! Ik kon bijna niet geloven dat ik er echt was en echt op zoek was naar de gorilla’s!

Na een wat makkelijkere tocht door het bos, kreeg onze gids bericht van onze trackers via de walkytalky. De gorilla’s waren nog maar 30 minuten van ons vandaag...ooow kriebels door mijn lichaam!

Na een 20 minuten lopen kwamen we bij de echte jungle! En dan bedoel ik ook echte jungle! Niets wat ook maar een beetje op een pad lijkt...alleen maar planten en bomen. Prachtig gezicht! We vonden de trackers en moesten hen vanaf dat moment volgen, met hun machetes kapten ze ons een weg dwars door de jungle. Als je dacht daar kunnen we echt niet heen dan zat je fout...we gingen er dwars doorheen. Na een paar minuutjes zagen we bomen bewegen...en paar meter verder ja hoor daar waren ze. We werden verwelkomt door twee super schattige baby gorilla’s elk in hun eigen boom! Wow wat was dit bijzonder! Na de babies vonden we de silverback. Zijn handen waren zo groot als mijn hoofd, zijn lichaam is gigantisch en is een brok spier. En als je dan ziet hoe kalm hij door het bos beweegt en hoe vriendelijk hij uit zijn ogen kijkt is dat heel speciaal. Na de silverback zagen we een moeder met haar baby in de boom. De baby was heerlijk aan het spelen en hing aan zijn kleine armpjes te bungelen. Maar bij een wat harder geluid pakte ze haar baby op en klom ze naar beneden. Gelukkig hadden we al een tijdje van haar en haar kleintje kunnen genieten.

Normaal gesproken heb je ongeveer een uur met de gorilla’s. Onze groep gorilla’s zat in de hele dikke jungle waardoor het soms wat lastiger was om ze te volgen. De trackers moesten immers een weg door de jungle banen. Voor het maken van foto’s was het soms wat lastiger met alle takjes maar voor de volledige ervaring was het geweldig. De takjes en planten waren soms zo verstrengelt dat je erover heen moest klimmen en je er soms zo een halve tot een hele meter doorheen zakte. Ik heb volwassen mannen tot aan hun schouders door de jungle heen zien zakken, de grond was soms zo stijl dat je hele meters naar beneden schoof. Vallen hoort er bij! En omdat we een vrij jonge groep hadden lag het tempo zeer hoog. Na een uur liep de silverback verder de jungle in. De trackers vroegen ons of we genoeg foto’s en beelden hadden om terug te gaan. Maar de trackers besloten toch nog een poging te wagen...deze poging duurde uiteindelijk nog een extra uur. Helemaal geweldig! Onze trackers en gidsen waren super, ze wilden ons echt een goede ervaring geven. Na twee uur bij de gorilla’s was het tijd ze hun eigen gang te laten gaan..

De weg terug naar boven was gigantisch zwaar...toen voelde ik pas hoe zwaar het lopen/klimmen door de jungle was in dat tempo...we waren kapot. Dus halverwege op de helling werd toch maar een lunchpauze ingelast. Daarna was het tijd om terug te lopen en kregen we een gorilla tracking certificaat. Onze tocht had in totaal 6 a 7 uur geduurd en onze gids was te spreken over onze groep en het tempo waarin we bewogen.
De ervaringen van de andere groepjes die we spraken waren anders...minder heftige jungle en meer pauzes. Maar wel betere foto’s ... Toch zou ik ons avontuur absoluut niet willen inruilen. Het was de hele ervaring wat dit tot een onvergetelijk moment heeft gemaakt. En ook wel heel tof om de verhalen van de andere groepjes te horen, en erachter te komen dat iedereen zijn of haar eigen avontuur had beleefd.

Je hebt allemaal verwachtingen van hoe het is om de gorilla´ s in het echt te zien, maar het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoe ik me voelde bij het zien van deze dieren. Htet was zo bijzonder! Ik vond het een eer om de gorilla’s van zo dichtbij te mogen bewonderen. Zo kalm en vredig maar tegelijkertijd zo sterk. Wow! Dit ga ik nooit meer vergeten!

In mijn volgende blog de rest van mijn verhaal! de pygmys, hippo camp en het weeshuis!

Veel liefs Milka
p.s. Als je ooit twijfelt...ga!

• 28 Augustus 2014 - 09:14

Bianca:

en weer en grote WOWWWW. Super millie,...

• 28 Augustus 2014 - 09:43

Diana:

Oh Milka, wat een geweldige belevenis! Ik vind de foto's van de gorilla's al geweldig, vooral die van de baby , en de zilverrug! Maar als ik dan de verhalen erbij lees wordt het echt spectaculair!
    Ik snap dat dit ook een hoogtepunt was, een van de vele.....en er komt nog zoveel meer.
    Fijn dat je maandag naar Freya en Geert gaat, doe hun maar de groetjes en rust nu maar een paar dagen uit.
    Knuffel , Diana

• 28 Augustus 2014 - 18:28