Montreal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Montreal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Montreal!

Door: Millie

Blijf op de hoogte en volg Milka

26 Mei 2014 | Canada, Montréal

Hey hey lieve Dutchies,

Ik weet dat jullie nu (bijna) allemaal liggen te slapen maar bij mij is het pas 20.45..:)

Ik ben inmiddels alweer twee dagen in Montreal en ik heb al zoveel gezien en gedaan dat het weer tijd wordt voor een nieuwe blog. Montreal is helemaal top! Het is absoluut de moeite waard om hier een paar dagen doorheen te lopen. Er zijn mooie oude gebouwen, veel kerken, gezellige steegjes, vriendelijke mensen en er is veel te doen op het gebied van kunst.

De officiële taal in Montreal is Frans maar gelukkig spreekt vrijwel iedereen hier ook Engels. En de mensen die het niet zo goed spreken doen hun uiterste best om je toch met handen en voeten te helpen.

Gisteren ben ik Montreal gaan verkennen. Een stad verkennen doe ik het allerliefste door gewoon het hostel uit te stappen en beginnen te lopen. Gewoon de straatjes die het leukst uitzien inlopen, exploren! Vrijheid! Heerlijk! En dan in de avond in het hostel de balans opmaken en kijken welke bezienswaardigheden je kunt afstrepen.

Zo kwam ik per toeval uit bij de Basilique Notre-Dame-de-Montreal. Ik ben niet gelovig en meestal niet de grootste fan van het bezichtigen van kerken, maar deze kerk vond ik prachtig Als je binnenkomt is het altaar het eerste wat je ziet. Het is gigantische en is prachtig verlicht. Absoluut de mooiste kerk waar ik ooit in ben geweest..vind hem stiekem ook mooier dan de Notre Dame in Parijs..;)

Daarna ben ik per toeval uitgekomen bij de grote circus tent van Cirque du Soleil. Monteal is de thuisbasis van dit prachtige circus. Omdat de kaartjes behoorlijk prijzig zijn en ik toch op een budget moet reizen had ik in eerste instantie besloten om niet te gaan. Maar als je dan zo voor die tent staat en een grote fan bent dan wordt het toch wel heel erg lastig...en dus kocht ik toch maar een kaartje voor zondag.

Daarna belandde ik in China Town (alweer? ja alweer). Ze hebben hier overal een China Town. Wel leuk om door heen te lopen!:)

Verder ben ik gisteren voor het eerst boodschappen gaan doen om te koken. Boodschappen zijn denk ik over het algemeen wat duurder dan de boodschappen in NL. (Een paprika was bijvoorbeeld 4 dollar en die kwam nog uit NL ook:). Maar je hebt hier wel al voor 7 a 8 euro een heel menu als je ergens buiten het hostel wat gaat eten.

Ze hebben gelukkig ook genoeg voor vega’s. Ik ben er alleen nog niet aan gewend dat ze overal chips bij serveren.. Bij burgers...bij sandwiches overal bij..:) Ook heel populair in Canada zijn ketchup chips.. Ik heb ze nog niet geprobeerd maar ik ben nog wel even hier en zal dit nog zeker gaan doen.

Wat verder nog populair is zijn beaver tails. Deze komen oorspronkelijk uit Ottowa. Dit zijn een soort langwerpige flappen van deeg die je met allerlei verschillende toppings kunt krijgen. Ik heb er eentje met suiker en kaneel geprobeerd maar ik vond het persoonlijk niet zo bijzonder..

Canada is tot nu toe nog niet echt een backpacker land gebleken.. Dit kan wel anders zijn in het Westen, misschien gaan gewoon alle backpackers de Nationale Parken in en skippen ze de steden. Dit merk je vooral aan het vervoer, geen shuttle busjes die je van het busstation komen ophalen en naar je hostel brengen zoals in Australië...maar gewoon zelf lopen..:) Bovendien is het grappig om te merken dat de mensen hier over het algemeen met veel meer bewondering naar mijn reisplannen kijken, dit zijn ze hier helemaal niet zo gewend. Erg grappig! Ik krijg dan ook heel veel vragen over hoe ik dat heb gedaan met sparen en mijn werk enzo. De meeste mensen die ik tot nu toe heb leren kennen komen van de US of van Canada en komen hier een paar dagen op vakantie. Wel grappig om het verschil te merken met Australië, waar bijna iedereen maanden onderweg is en verschillende landen aandoet. De hostels zijn tot nu toe wel super! Genoeg stopcontacten, gratis wifi, gratis ontbijt en een schone handdoek (haha en nu hoor ik jullie denken schone handdoek? Ja dat is helaas niet zo vanzelfsprekend in een hostel, normaal moet je je eigen gebruiken)....

Vandaag heb ik een super super dag gehad!
De Cirque du Soleil show begon rond 13.00 uur dus ik had nog even de tijd om door Montreal te lopen. Vandaag was museum dag, alle musea waren vandaag gratis! Op zich natuurlijk super fijn maar dat betekende dat er bij elk museum een gigantische rij stond...tja dan is de lol er snel vanaf... Het was wel erg gezellig druk in de stad en nog veel meer te doen! Er was live muziek en toneel! Ook heb ik vandaag de beroemde schommel bushalte gevonden in Montreal. Deze is super cool! Tussen de mooie bloesem bomen staan een aantal schommels en als je gaat schommelen speelt er ook nog een melodie. Geniaal! Waarom hebben we deze niet in Nederland?

Daarna heb ik heerlijk in het park gelegen in het zonnetje tot het tijd was voor de Cirque du Soleil show! De show was fantastisch! Absoluut kippenvel! Geen moment spijt van gehad! Als je ooit de kans krijgt om een show van ze te gaan bekijken....doen! Dit was voor mij de vierde show en ze hebben me nog nooit teleurgesteld. De kostuums, de muziek, de indrukwekkende beelden en vooral de geweldige circusacts zijn geweldig!

Na de show nog lekker genoten van de gezellige sfeer in de stad en heb ik nog een bezoekje gebracht aan Les Thermes. Dit is een grote bak met 25.000 zwarte ballen waar je in kan gaan zitten. Op elke bal staat een spreuk van een bekende filosoof...wel helaas in het Frans maar ik vond het idee erg cool.

Rond 16.30 was de ergste drukte gelukkig weg en kon ik toch nog even gebruik maken van museumdag door een bezoekje te brengen aan het MAC (Musée d’Art Contemporain) museum. Dit is het enige museum in heel Canada dat volledig gewijd is aan moderne kunst. Ik vind het leuk dat 60% van alle kunst uit handen is van kunstenaars uit Quebec. Sommige werken vond ik mooi en interessant maar er waren ook kunstwerken bij waar ik niets mee had. Maarja dat heb je nou eenmaal met kunst. Ik vond het in ieder geval wel een tof museum!

Nu ben ik moe maar voldaan terug in mijn hostel. Mijn super leuke kamergenootjes uit Canada zijn helaas vanmorgen weer vertrokken maar bij terugkomst heb ik al leuk kennisgemaakt met mijn nieuwe kamergenootje uit Boston. Misschien vanavond nog even naar de comedynight in het hostel....:) En anders...slaap lekker lieverds!

Kusjes uit Montreal!




  • 26 Mei 2014 - 07:19

    Marlies Frissen:

    Dag miss Montreal, goed dat je het allemaal opschrijft, ongelooflijk wat je allemaal ziet, hoort, proeft ..... Op naar de volgende verrassing waar je kleine voetjes je naar toebrengen. Groetjes!

  • 26 Mei 2014 - 08:36

    Diana:

    Ha Millie,

    Grappig dat je daar hollandse paprika's moet kopen, hebben ze daar geen groenteteelt? En wat fijn dat je toch nog besloten hebt om naar Cirque du Soleil show te gaan, ik weet hoe geweldig je dat vindt.
    Hoe is het met de blaren? Zijn je voeten er al een beetje aan gewend?
    Groetjes, Diana


  • 26 Mei 2014 - 15:01

    Millie:

    Ja ik heb nu goedkopere paprika gevonden!:) Het gaat wel redelijk met de blaren... Ik zal vandaag of morgen mijn sneakertjes nog een kans geven en anders.op zoek naar andere:)

  • 26 Mei 2014 - 23:50

    Angelientje:

    zo leuk om te lezen allemaal, ga zo door Milka, kunnen we lekker mee genieten! en zag idd net de foto van de schommels, echt cool! meissie, veel plezier verder, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 57854

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: