Kenia en Oeganda! Week 1! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Kenia en Oeganda! Week 1! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Kenia en Oeganda! Week 1!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

27 Augustus 2014 | Kenia, Nairobi

Jambo everybody!
Habari gani?

Zoals beloofd eindelijk de blog! Niet zoals jullie van mij gewend zijn elke paar dagen maar aan het einde van de trip. Helaas heeft het tempo van de trip en het gebrek aan wifi voor enig oponthoud gezorgd.

14 dagen geleden landde ik in Nairobi. Het vliegveld in Nairobi is enige tijd geleden afgebrand waardoor de benaming back to basic voor de aankomsthal een vette understatement is maarja zoveel tijd hoef je daar gelukkig ook niet door te brengen. Nadat ik mijn visum had geregeld (wat trouwens super gemakkelijk was) stonden tientallen taxichauffeurs klaar met naambordjes. Mijn chauffeur had mij eerder gevonden dan dat ik mijn naam op een bordje kon vinden en hij bracht me naar mijn hotel. De rit naar het hotel is een avontuur op zichzelf! Wat een verkeer!!! Ik was dolblij met mijn ervaren chauffeur maar zelfs met hem was het toch wel heel erg spannend. Nog nooit gezien dit!

Bij aankomst bij het hotel stonden er bij een grote poort al bewaking met flinke geweren klaar...toch wel een erg vreemd gevoel zo. Het hotel was netjes en fijn, maar veel tijd om te relaxen was er niet want de volgende dag moest ik vroeg op voor het begin van mijn trip.

De volgende ochtend, na een heerlijk ontbijt stond er een grote witte truck klaar. Ons vervoer voor de komende twee weken. Ik leerde mijn groepsgenootjes kennen! Een erg leuk gemixt gezelschap met verschillende leeftijden en maar liefst 12 verschillende nationaliteiten in een groep van 19 personen! In de achterzijde van de truck waren lockers waar we onze tassen in konden doen. Aangezien we eerst een dag in Masai Mara zouden verblijven vertrokken we met een kleine rugzak en minibusjes richting het park. Grappig om te zien dat hoe gammel de busjes er ook uitzien er op de buitenkant wel soms free wifi op staat haha...niet dat je dat ook krijgt hoor:).

Raam open, wind in je haren, muziekje op en genieten van alles wat je ziet langs de weg! Plus een extraatje.. De wegen in Kenia en Oeganda zijn op zijn zachtst gezegd niet altijd in de allerbeste staat, als er al een weg is.. Ze noemen het African massage! Nou we hebben het geweten..:)

Na een aantal uren in de busjes kwamen we aan bij een Masai village. Ik was bij voorbaat al een beetje bang dat het een erg toeristische bedoeling zou gaan worden maar mij werd verzekerd dat dit niet zo was. En dat de meeste toeristen naar dorpen gaan waar de Masai niet echt wonen maar dit wel echt hun eigen dorp was. Helaas bleek mijn verwachting wel te kloppen.. Het was mooi om ze te zien dansen/springen maar de rest was heel erg toeristisch en probeerden ze vooral spulletjes te verkopen. Beetje jammer...ik heb uiteindelijk meer genoten van de Masai die ik langs de weg zag lopen met hun vee met hun prachtig gekleurde kleding!

Na het dorp vertrokken we naar onze campingplaats. De reis die ik geboekt had was een campingreis. Dus zelf je tent opzetten en opruimen, maar dit was de enige plek waar we niet onze eigen tenten hoefden op te zetten maar er al een tent klaar stond. Wel lekker om zo te beginnen. Voor het eten was er nog tijd voor een gamedrive in Masai Mara. En wat voor een game drive! We hadden prachtige leeuwen sightings en een groep olifanten die vlak voor onze auto overstaken. Wow wat een begin van de reis.
Tijdens de trips hadden we twee gidsen. David, de chauffeur (petje af voor zijn autorijden) en hoofdgids en Rimmson onze kok. David was in Nairobi achtergebleven om nog wat dingetjes te regelen, maar Rimmson zorgde de eerste avond voor ons eten. Het eten was prima, niet heel bijzonder maar ook zeker niet verkeerd. Wel beetje jammer dat toen ik aangaf dat ik ook geen vis at toen dat mij werd gevraagd dat ik als reactie kreeg:Waarom niet? Je heb toch tanden...
Maar goed this is Africa haha.:)

De tweede dag hadden we een ochtendgame drive in Masai Mara. Weer hadden we prachtige leeuwensightings en we zagen een cheetah! Wooohooo! Ooh ik hou van cheetahs!!!
Het was een erg mooie gamedrive! De dieren zijn meer actief in de ochtend en daarom zijn de ochtenddrives erg gaaf..en je krijgt er ook nog een mooie zonsopgang bij!:) Wat ook bijzonder is aan Masai Mara is dat het bekend staat om de migratie van de wildebeesten. We zagen er duizenden...soms letterlijk in een rij aan de wandel. Erg bijzonder om te zien!

Na Masai Mara reden we naar Lake Naivasha. Het was een erg lange dag in de kleine busjes. In de avond kwamen we aan op onze campingplaats, maar de truck met onze tenten was er nog niet.. In het donker na het eten mochten we eindelijk onze tenten gaan opzetten. Fijne tenten maar niet heel gemakkelijk in mijn eentje op te zetten maar gelukkig kreeg ik elke dag hulp van alle kanten. Enige minpuntje van de trip was dat de dagen zo volgepland waren en dat er vaak zo’n grote afstanden moesten worden afgelegd dat de gemiddelde vertrektijd rond 06.00 uur lag. Dat wil zeggen 05.20 ontbijt. 05.00 uur tent afbreken. 04.30 wassen, aankleden en tas inpakken. Oftewel vermoeiend!:) Omdat de truck zo laat was, was er geen tijd voor Rimmson om het eten voor te bereiden en kregen we eten in het resort. Lekker en met toetje!

De volgende dag hadden we een wandelsafari. Het was mooi om alle dieren vanaf de grond te kunnen bewonderen. Ze hadden giraffen, zebra’s, buffalows, eland’s, waterbucks enz. Al was het niet mijn favo gedeelte van de trip, het voelde een beetje als een dierentuin..het stuk land was privately owned en op sommige plekken kon je het hek zien.

Na de wandelsafari reden we naar Lake Nakuru waar we opnieuw een gamedrive hadden. We zagen flamingo’s, neushorens (witte en zwarte woohoo)!, leeuwen en op het einde zelfs nog een luipaard ofja alleen ons groepje...dus de rest was natuurlijk super jaloers! Big five completed!:) De campsite was overigens verschrikkelijk..:) Het regende gigantisch, maar dan ook echt gigantisch (wat grappig is aangezien Nakuru dry in Masai language betekend) en er waren niet genoeg haringen voor de raincovers van de tenten.. Ik had gelukkig bomen om me heen en kon ze wel goed vastbinden waardoor ik nauwelijks water in mijn tent had maar de rest had meer pech. Verder waren de toiletten op zijn zachtst gezegd smerig..en was de douche in het toilet..:) En tja nu denk je och in een badkamer moet dat best samen kunnen, maar nee het was een mini toilethokje.. haha. Ben helaas een foto vergeten te maken.. En ja natuurlijk koude douches!:)

Ow en trouwens tip nummer 1! Breng eigen toiletpapier mee en vooral veel antibacterial handgel!:) We hebben heel wat bijzondere, smerige, aparte toiletten gehad. Maar daarover meer in het gedeelte van Oeganda.

Dag vier vertrokken we naar Kampala, Oeganda’s grootste stad! Het was een heele lange dag. We vertrokken in de ochtend om 05.00 uur en kwamen rond 20.00 uur aan in Kampala. We zijn alleen gestopt voor plastpauzes (in de bushes langs de weg) en voor een korte lunch) De afstanden die we elke dag moesten afleggen vallen wel mee als je die in NL moet rijden maar in Afrika is dat toch heel anders.. Met grote gaten in de weg, veel wegwerkzaamheden, politiecontroles en vooral heeeeel veeel verkeer dat volledig vaststaat rond de steden duurt elke tocht heel lang. Maar naast de verkeersuitdagingen die we aan moesten gaan moesten we vandaag ook de grens oversteken.
De truck mocht niet verder waardoor de bij de grens het stuk moesten lopen. Het was heel erg warm en we kwamen aan bij een klein loketje waar veel lokale mensen willen voorkruipen. Paar vingerafrukken later was het zo gepiept voor de hele groep, maar daarna moesten we een hele tijd wachten op de truck. In het donker in de avond kwamen we helemaal uitgeput aan in Kampala. Het hotel bleek de campsite dubbel te hebben geboekt wat betekende dat we in de tuin van het hotel onze tenten moesten opzetten...een grappig gezicht aangezien het een behoorlijk fancy hotel was. Omdat we zo laat aankwamen mochten we pizza bestellen in het restaurant. Woohoo!:)

Vanaf het moment dat we de grens overstaken in Oeganda was ik al verkocht. Het is een prachtig land! Heel groen, prachtig landschap veel bananenbomen en theeplantages. Het voelt echt als Afrika! Kinderen die uit hun hutjes komen rennen om naar ons te zwaaien. In Kenia deden ze dat ook, maar was het meestal zwaaien en daarna draaide ze hun hand om en vroegen ze om sweets of geld. In Oeganda bleef het bij zwaaien en hadden ze de grootste smile op hun gezicht als je terugzwaaide! Was in het begin wel even wennen maar als je dan die blije gezichten zag dan ging je vanzelf wel zwaaien. De kids noemden ons vaker Mzungu wat ze in Swahili gebruiken om blanke mensen aan te duiden. Ook vond ik dat de mensen erg gelukkig uitzagen! Er was veel armoede maar de meeste mensen droegen een smile op hun gezicht. Iedereen is heel vriendelijk en ook toegankelijk. Oeganda heeft toch wel mijn hart gestolen..

Dag 5 hadden we een vrije dag! Met een klein groepje besloten we een taxi te huren om naar het Victoria meer te gaan en een lokale markt te bezoeken. Het Victoria meer is het grootste meer van Afrika, Het bezoek aan het meer viel een beetje tegen maar we hadden lunch op een gezellig strandje met palmbomen. Na de de lunch besloten we heel impulsief de moskee in Kampala te bezoeken op aanraden van onze taxi chauffeur. Dit was een erg bijzondere ervaring. We werden helemaal aangekleed waardoor de vrouwen bedekt waren en de mannen kregen een hoedje op. Het was een mooie moskee, en onze gids had veel humor wat ik erg kon waarderen. Het bleek uiteindelijk een erg leuke ervaring te zijn! Na de moskee bezochten we een kleine markt waar we souvenirs kochten en keerden we weer terug naar ons hotel.

De dag erna vertrokken we naar Lake Bunyoni (aan de grens van Rwanda), de plek waar we de gorillatracking zouden gaan doen.. De absolute higlight van mijn trip! Hierover meer in mijn volgende blog!:)

Veel lieve groetjes Tutaonana Milka












  • 27 Augustus 2014 - 14:48

    Moni Van De Wiel:

    Hoi Milka,

    Fijn om weer jouw blog te kunnen lezen.....ik keek er al dagen naar uit!
    Wat maak je toch veel mee!! Heerlijk dat je er zo van geniet! En voorlopig komt er nog geen einde aan!!!
    Over enkele dagen naar St.Lucia.... Daar zal het ook wel weer goed toeven zijn...

    XxMoni

  • 27 Augustus 2014 - 15:23

    Aggie:

    Hee Milka,
    Wat een prachtig verslag.
    Het is erg fijn om zo alles mee te kunnen beleven.
    Wat ik zo lees over Oeganda lijkt me heel mooi .
    Vooral dat stuk over de mensen die een gelukkige indruk maken
    ondanks hun armoede.
    Geniet nu maar enkele dagen van het comfort van je hotel en het
    verwerken van al je indrukken.
    Heel veel liefs xxx Cher en Aggie

  • 27 Augustus 2014 - 21:46

    Wietske:

    Hoi Milka wij alweer terug van vakantie en nog even aan t na genieten ...en jij gat als een speer verder de wereld rond.Heb je wel tijd om t allemaal te verwerken? Lijken me zoveel indrukken. . Wel super gaaf wat je allemaal mee maakt Al die dieren wat je ziet in t wild om jaloers op te worden. Maar gun t je heel erg super voor je en vrijdag naar je zus echt leuk ! Geniet ervan en pas goed op jezelf liefs xxx ook van de jarige Job !

  • 28 Augustus 2014 - 09:10

    Bianca:

    Wat kan ik veel zeggen,.. WOUWWIE!!!! Snel door naar blog 2,....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 57815

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: