South Africa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu South Africa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

South Africa!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

30 November 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo lieve mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. Ik ben inmiddels alweer in Borneo met mijn zus maar ik wil jullie eerst graag nog over mijn (onze) avonturen in Zuid-Afrika vertellen.

Zoals jullie misschien weten woont mijn zus samen met haar man in Zuid-Afrika.
In eerste instantie was het nooit echt speciaal een droom van mij om naar ZA te gaan zoals dat voor velen wel het geval is. Echter toen mijn zus en haar man daar gingen trouwen zijn we met de familie voor het eerst naar ZA gevlogen...met als gevolg dat ik verliefd ben geworden op het land en nu al voor de derde keer terug ben gegaan! Prachtige natuur en wildlife! South Africa rocks!:)

Mijn zus en haar man wonen in St. Lucia. Een paradijsje! Mooie stranden, een safaripark praktisch in de achtertuin, walvissen, krokodillen, veel vogels, nijlpaarden die in de nacht uit het estuarium komen en door het dorp lopen en ga zo maar door. Vanuit St. Lucia runnen ze een succesvol safari bedrijf genaamd Safari’s op Maat. Het bedrijf doet het zeer goed en de goede recensies blijven komen! Ze werken er hard genoeg voor en het is mooi om te zien dat dat nu eindelijk beloond wordt! Ik ben trots op ze!

Twee jaar geleden ben ik vier weken bij hen op bezoek geweest. Lekker vier weken met haar en haar man doorbrengen en tevens genieten van het leven daar. Omdat dat zo goed bevallen was wilde ik dat dit keer opnieuw doen. Maar dit keer voor twee maanden. Ze zijn inmiddels verhuisd naar een mooi groot huis waar ik een eigen kamer en zelfs badkamer tot mijn beschikking had! Luxe!:) Ze waren nog niet zo lang verhuisd dus elke week zag ik het huis meer en meer hun eigen plek worden. Het eindresultaat is prachtig met mooie meubels en een echt zee-thema.

De twee maanden in St. Lucia heb ik het lekker rustig aangedaan. Omdat het een bekende plek voor me is was het ook een mogelijkheid om alle ervaringen van de voorgaande maanden eens rustig te kunnen verwerken. Even weer een normaal ritme opbouwen. Vooral het sporten vond ik erg leuk! Ik heb voor het eerst kennis gemaakt met Cross-fit en Pilates wat ik drie en twee keer in de week deed en verder had ik me op gezonder eten gestort. Dat voelde heerlijk! Ik wil deze twee dingen thuis dan ook heel graag weer oppikken. Ook heb ik buikdanslessen bij Lizelle gevolgd, heel fijn om gewoon weer eens lekker een lesje te volgen en lekker in de dansvibe te blijven. Verder genoot ik heerlijk van het strand, reed ik mijn fiets rond het dorp om naar de krokodillen en nijlpaarden te kijken, hielp ik in hun huis met koken en wat kleine klusjes en heb ik erg genoten van hun twee honden! Twee super schatjes! En ik heb veel leuke mensen leren kennen! Ik heb het opnieuw heerlijk naar mijn zin gehad.

Na ongeveer twee maanden was het eindelijk zover! Mijn lieve Grizzly Armand kwam me opzoeken in ZA! Yay! Samen met Freya zijn we hem gaan ophalen in Richards Bay. Wat nog even spannend was aangezien we autopech hadden, maar toen was hij er toch echt!

De eerste week verbleven we in St. Lucia omdat alleen al vanuit daar zoveel te doen is! De eerste nachten sliepen we in een hele coole boomhut...werden wakker gemaakt door het zonnetje, de aapjes en het gezang van de vogels en daarna bij mijn zus en haar man in hun mooie huis. We hadden een auto gehuurd zodat we zelf konden rondrijden aangezien uitstapjes maken met het openbaar vervoer in ZA erg namelijk lastig is. Het kan een beetje hectisch zijn op de weg en je moet uitkijken voor koeien, geiten en mensen die langs de weg lopen maar ZA is zeer goed te doen met de auto. De eerste week maakten we uitstapjes vanuit St. Lucia naar Hluhluwe, Mkuze, iSimangaliso eastern en Western shores. In deze parken zagen we buffalow, neushoorns (veel!!!:)), olifanten, zebra, giraffe (op de weg), warthog, bushbock, waterbock, impala en ga zo maar door! Het was een erg leuke ervaring om zelf door de parken heen te rijden met de auto. Zeker als er een gigantische olifant vlak naast je auto staat.

Op mijn verjaardag zijn we gaan whalewatchen. Als verrassing ging Freya ook mee op de boot! Buiten het feit dat dat natuurlijk super gezellig was is ze ook nog de beste gids om mee te hebben aangezien ze marinebioloog is. We zagen bulturgwalvissen met kleintjes. En op het einde werden we ook nog getrakteerd op springende (breachende) walvissen.. Super! Beter verjaardagscadeau is er niet!

Verder deden we vanuit St. Lucia ook een nightdrive. Dit is zoals de naam al voorspelt een gamedrive in de avond. Hierbij heb je weer kans om andere dieren te zien. We hadden geluk en zagen twee hyena’s. Het blijven prachtige dieren. De Lion King doet ze helaas toch echt geen eer aan.

Het was erg gaaf om veel van de mooie ervaringen die ik al eerder in ZA had gehad met Armand te kunnen delen en samen nieuwe ervaringen te kunnen opdoen. Zoals ik eerder al zei komen in de avond sommige nijlpaarden aan land en lopen ze soms zelf door het dorp. Armand en ik besloten op een avond na het eten op zoek te gaan naar ze. En we vonden ze! In de hoofdstraat! Zo gek en tegelijkertijd gaaf om zo’n grote dieren in het dorp te zie rondlopen! Daarna besloten we nog even verder te rijden en zagen we ook nog een grote porcupine (stekelvarken). Deze wilde ik nog heel graag zien en de kans om ze in het dorp zo te zien is niet heel groot dus dat was echt heel cool!

Nadat we mooie dagen in St. Lucia doorgebracht hadden was het tijd om afscheid te nemen van St. Lucia. Freya en Geert waren alweer op tour naar Namibië dus van hen hadden we al eerder afscheid genomen, maar we gingen nog wel gezellig uiteten met een groep mensen die ik tijdens mijn verblijf had leren kennen. Erg leuk!

De volgende dag kregen de honden nog een knuffel en vertrokken we naar Tembe Elephant park. Tembe staat bekend om zijn olifanten met gigantische slachttanden. Ik was hier met de bruiloft van Freya en Geert al eens eerder geweest en vond het te gek dus wilde ik er nog een keer naartoe. Bij Tembe mag je niet met je eigen auto rijden vanwege alle zandwegen. Bij de entre wordt je opgehaald door een gameviewer (een open safariauto) en wordt je naar het kamp gebracht met je bagage. Eenmaal daar aangekomen werden we verwelkomt door een groepje dames die voor ons aan het zingen waren. We werden welkom geheten en voordat we het wisten gingen onze koffers en backpacks bij hen op het hoofd en werd onze bagage naar onze kamer gedragen. Zo’n gek gevoel...normaal wil je niet dat iemand anders met je zware bagage hoeft te slepen maar in Tembe is dat heel normaal. Het is een leuk gezicht om al die tassen te zien balanceren op hun hoofden. Ik vind het knap!

Het kamp en de hutten zijn erg sfeervol. Je hebt een kleine veranda waar je lekker kan relaxen en soms zelf dieren kan spotten en in de avond is er in het kamp een heerlijk kampvuur waar je omheen kan zitten en kan genieten van verhalen van de gids of kan kijken naar de sterren en een warme chocolademelk met Amarula:). Gedurende de dag was het lekker warm maar in de avond koelt het toch goed af dus dan is dat vuurtje wel heerlijk. Ook het eten is erg goed in Tembe. En voor de vleeseters is het cool dat je impala, kuddo of Nyala te eten krijgt (wat overigens zeer lekker moet zijn). Voor mij hadden ze heerlijke vegetarische gerechten gemaakt dus dat was ook netjes verzorgd. Op tafel stond elke avond een bord met ananas en de meeste mensen aten het gewoon op maar ik kon me van de vorige keer nog herinneren dat je de ananas aan de bushbaby in de boom kon voeren. Je moet even geduld hebben maar dan komen ze heel langzaam naar beneden geklommen en kijken ze je met hun grote super schattige oogjes aan..pakken ze de ananas met hun mond en klimmen ze heeel snel weer terug de boom in. Zo lief!

Onze gids in Tembe heette Kullu en hij hield de sfeer er goed in met zijn humor. In Tembe hadden we heel erg mooie olifanten sightings! We hebben zowat alles gezien. Grote mannetjes met grote tusks, vrouwtjes, vier weken oude babies. Oilfianten aan het eten, aan het drinken, aan het modderbaden. En als highlight de gamedrive waarbij we omringt werden door 45 olifanten. Ze waren echt overal en vooral ook heel dichtbij. Prachtig om deze gigantische dieren van zo dichtbij te kunnen bewonderen. Kippenvelmomentje! Voor de leeuwen waren we helaas steeds te laat... De laatste dag kregen we echter een bericht van de radio dat er leeuwen over de weg liepen op weg naar de plek waar we net een biertje aan het drinken waren. We sprongen terug in de auto reden er rustig naartoe en met een biertje in de hand genoten we van een mooie leeuwensighting van twee leeuwinnen en een jonge mannetjes leeuw.

Na Tembe elephant park vertrokken we naar Kosi Bay. In Kosi Bay komen de zeeschilpadden (loggerheads en leatherbacks) naar het strand om daar eieren te leggen. We zaten nog wat vroeg in het seizoen en veel mensen die we spraken waren bang dat het misschien wel te vroeg zou zijn maar we wilden deze kans toch graag grijpen. Onderweg naar de logde was het nog even spannend of onze niet zo 4x4 auto de zandweg wel ging halen maar het was gelukt.
In de avond werden we opgepikt om naar het strand te gaan. We waren wat later omdat we onderweg nog vast kwamen te zitten in het zand en toen we eenmaal aankwamen was ons groepje al vertrokken. We hadden echter geluk en kwamen precies aan op het moment dat er een loggerhead begon met eieren leggen. Zo bijzonder om zo dichtbij zo’n prachtig beest te kunnen zitten. Ze zijn ook nog eens heel groot en door het licht van de volle maan konden we het tafereel goed bekijken. Na het leggen van de eieren begon ze met het ingraven. Omdat het leggen van de eieren heel veel energie kost gaat dat op een rustig tempo en met pauzes. Nadat de eieren zeer zorgvuldig zijn ingegraven gebruikte ze alle energie om terug naar de zee te kruipen. We zijn haar helemaal gevolgd tot aan de zee totdat ze helemaal in zee verdween, zo mooi! De volgende dag zijn we gaan kijken naar de fishtraps en zijn we gaan snorkelen. Zuid-Afrika heeft een mooie onderwaterwereld maar de stroming was helaas wel vrij sterk.

Na Kosi Bay vertrokken we naar Leopard Mountain. Leopard mountain is een zeer luxe lodge bij Zululand Rhino Reserve, een big five park. Eigenlijk lag Leopard Mountain buiten onze budget en normaal gesproken hoeft het voor mij ook niet zo heel erg luxe maar toen Geert ons foto’s liet zien van het prachtige uitzicht vanuit de kamers waren we verkocht. En het maakte de verwachtingen absoluut waar. We hadden een prachtige kamer die uitkeek over de vallei, inclusief hangmat en plungepool. Vooral dat laatste was heerlijk verfrissend met het hele hete weer.
Bij Leopard Mountain wordt er heel goed voor je gezorgd. Ze hebben heerlijk eten, snackje hier, drankje daar en als je op gamedrive gaat maken ze gebruik van walkietalkies om door te geven wanneer er iets cools gespot wordt. Bij de sighting is het dan wel de regel dat er maar twee auto’s tegelijkertijd mogen zijn. Ben je de derde auto dan moet je wachten tot er één van de auto’s weggaat. Natuurlijk lastig als je net de derde bent maar wel super luxe om te kunnen genieten zonder dat je omringt wordt door andere auto’s.
De tweede avond dat we op gamedrive gingen kwam er onweer aan. We konden helaas niet onze gamedrive afmaken maar moesten terug naar de lodge. Eenmaal daar aangekomen bleek dat een goede keus te zijn geweest. Ik heb nog nooit zo’n onweer gezien! De hemel werd volledig donker en vanuit onze kamer genoten we van de prachtige beelden van de flitsen. Wow! Helemaal te gek! Jammer van de gamedrive maar dit had toch ook echt wel wat. Bij Leopard Mountain zagen we neushoorns, struisvogels met babies (heel cool), veraan, giraffe, mannetjes leeuw dichtbij en de laatste dag hadden we super geluk met een mama cheetah en vier cubs die rond aan het rennen en spelen waren vlak naast de weg. Prachtige sighting!!! Met een voldaan gevoel konden we na een tussenstop in Dundee verder reizen naar onze laatste bestemming de Drakensberg.

Er zijn veel verschillende plekken waar je heen kunt gaan in de Drakensberg. Wij besloten op advies van Freya en Geert naar Thendele en Didima te gaan. De plekken hebben beide huisjes met een prachtig uitzicht. Vanuit daar kan je dan veel verschillende wandelingen maken. We begonnen met een nacht in Thendele met het idee om de volgende dag te gaan wandelen. Toen we wakker werden regende het echter pijpenstelen. Een buitje is niet zo erg met wandelen maar alleen maar regen is niet heel fijn en bovendien was er zo ook niet veel te genieten van het uitzicht. We besloten deze dag een canopytour te boeken. Dit zijn 12 verschillende ziplines waarbij je met een kabelbaan van het ene platvorm (in de bomen) naar het andere gaat. De regen viel toen gelukkig mee en het was een erg leuke ervaring. Na de canopytour checkten we in bij Didima. Didima heeft hele leuke huisjes, ze lijken een beetje op de entree van de Efteling, maar dan met een prachtig uitzicht over de bergen. De volgende ochtend kozen we een wandeling uit die ons wel leuk leek. We pakten onze spullen in en vulden onze gegevens in in het wandelboek. In dit boek schrijf je je naam, tijd dat je vertrekt, route en tijd dat je verwacht terug te komen. Blijf je dan te lang weg dan gaan ze op zoek naar je. Op zich wel een fijn idee:).
We kozen voor baboon rock en toen we naar het begin van de wandeling reden zagen we dat er nog een ander setje aan dezelfde wandeling begon. Het was een pittige maar erg leuke wandeling met soms kleine klimstukjes erin. Het was vooral zwaar omdat de zon heel erg fel was en er nauwelijks wind was. We wandelde en wandelde maar, maar het pad bleef maar doorgaan. En we zagen het andere stel ook steeds verder lopen, dus wij volgden maar. We vonden het wel gek want de wandeling duurde veel langer dan omschreven stond in het boek. Uiteindelijk bleek dat we een heel stuk extra hadden gelopen en dat Baboon Rock een stuk terug lag haha:) Maar goed we hadden vanuit dat andere punt wel een erg mooi uitzicht! Na het behalen van die laatste top begonnen we aan de afdaling. Toen we aan een kruispunt kwamen wisten we niet meer zeker hoe we waren gekomen. We wisten wel welke richting we opmoesten, maar er waren zoveel kronkelwegen dat we niet goed wisten welke naar onze auto zou leiden. We probeerden alle paden maar niets kwam bekend voor en alle paden die de goede richting op leken te gaan bleken toch weer terug te lopen. De zon was super fel en we hadden bijna geen water meer. Het frustrerende was dat we wel konden zien welke kant we op moesten, alleen dat we er niet zo heen konden lopen ivm een afgrond. Na veel proberen en heel wat tijd later kwamen we erachter dat onze eerste gok toch de juist was geweest...waaah! Haha Maar goed we waren erg opgelucht toen we eindelijk bij de auto aankwamen en konden drinken. De opluchting was van korte duur tot ik in de kamer zag hoe erg ik verbrand was op mijn schouders...:( Dat was wel balen maar het was wel een leuke wandeling en we hebben ons er goed doorheengeslagen.

Na Drakensberg was het helaas alweer tijd om terug te keren, met nog een overnachting in Richards Bay. Het leek ons leuk om daar nog gezellig een avondje te gaan uiteten en naar de bioscoop te gaan. In de kamer naast ons zat een meisje wat net in ZA was aangekomen en zij ging gezellig mee. Door de regenval in de Drakensberg zat onze auto volledig onder de modder. Toen we bij het winkelcentrum aankwamen kwam er iemand op ons af die onze auto wel wilde wassen. Perfect dachten we! We vroegen hem nog of het een probleem was dat het laat kon worden voordat we terug zouden komen ivm de film maar dat zou geen probleem zijn. Wij gingen lekker uiteten en daarna naar de Teenage Turtles. Zitten we bijna aan het einde van de film net bij het spannende gedeelte komt er een vrouw naar Armand toe gelopen met de vraag of wij een zilveren volkswagen polo hadden. En ja hoor dat was onze huurauto. Ik dacht meteen dat hij misschien beschadigd was of dat er ingebroken was. Ze vertelde dat de man van het autowassen zijn geld te willen hebben en dat we de auto geparkeerd hadden op een plek die niet onder de beveiliging van het centrum viel. Aangezien het een huurtauto was zat dat me toch niet echt lekker en hebben we net bij het spannende gedeelte in de film de bioscoop verlaten. Toen we buiten aankwamen stond daar een super super glimmende auto (leek wel nieuw) helemaal alleen en verlaten. Haha volgende keer toch misschien wel slim om hem in de garage te zetten..nu hadden we geluk dat ons mannetje de auto in de gaten heeft gehouden maar anders weet je natuurlijk nooit. Wordt je gewoon uit de bioscoop gehaald haha...only inAfrica. Ochja je maakt wel wat mee zo..:)

De volgende dag vlogen we samen van Richards Bay naar Johannesburg en toen was het toch echt tijd om opnieuw afscheid te nemen. Dit keer maar voor drie maandjes...de laatste drie maandjes. Het was een geweldige vakantie in Zuid-Afrika! We hebben heerlijk genoten van de prachtige natuur, het mooie weer, alle wildlife en natuurlijk van het bij elkaar zijn!

Dat nog veel mooie nieuwe avonturen mogen volgen!

Liefs Millie

  • 30 November 2014 - 09:42

    Vena:

    Mooi geschreven Milka!

  • 30 November 2014 - 10:05

    Moni:

    Leuk om alles weer te lezen!! Dan komen bij ons de herinneringen ook weer boven.... Ook wij hadden een leuke tijd met jou en Armand bij Geert en Freya!
    Moeten we nog maar eens overdoen.....
    Xx Moni en Henk

  • 30 November 2014 - 12:40

    Aggie:

    Een prachtig verhaal Milka xxx

  • 30 November 2014 - 14:15

    Wietske:

    Mooi geschreven Milka wat een avonturen en ervaringen neemt niemand je meer af ! Geweldig .Ook leuk dat Armand bij je is geweest en nu samen met je zus weer op avontuur ..echt zo blij voor je ! Je ziet er super stralend uit .liefs en geniet xxx ook voor Freya en pas goed op elkaar!

  • 02 December 2014 - 15:20

    Milka Adamczyk:

    Dankjewel voor alle reacties! Ja vond ik ook erg leuki Moni! :)

  • 03 December 2014 - 20:10

    Elisa Lataster:

    Wat bijzonder allemaal! Nijlpaarden in het dorp en wat een spannende wandeling. Je schrijft zo leuk, ik zie je gewoon glunderen als je de ananas aan de bushbaby geeft. Heel fijne en veilige reis verder nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 57799

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: