Prince Rupert, de ferry en Prince George! - Reisverslag uit Prince George, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Prince Rupert, de ferry en Prince George! - Reisverslag uit Prince George, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Prince Rupert, de ferry en Prince George!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

31 Juli 2014 | Canada, Prince George

Hallo allemaal!

Wow langzaam komt mijn Canada avontuur al tot een einde. Het is tijd voor mijn laatste blog voordat ik nog een paar daagjes van Denali in Alaska ga genieten.

We gaan een stukje terug in de tijd...
Na mijn Orca camp ben ik een extra dag in Campbell River gebleven om lekker te relaxen. Helaas was het weer niet zo mooi, maar dat was niet zo heel erg. Mijn benb was heerlijk. Ik kreeg een gratis upgrade waardoor ik een keuken, zithoek met televisie en kamer met prive badkamer tot mijn beschikking had. Na al die hostels is dat absoluut luxe. Wa ik het fijnste vind is dat als je een douche gaat nemen je niet eerst hoeft na te denken wat je allemaal mee moet nemen..:) Je kan ten slotte niet half naakt terug naar je dorm lopen (ofja kan natuurlijk wel maar of je daar zelf zo blij mee bent..:). Terugdenkend aan mijn twee keer dat ik mijn handdoek in mijn kamer was vergeten en ik me maar moest afdrogen met mijn pyjama..tja dan is een prive ensuite badkamer toch wel luxe..:)

De dag erna heb ik een mooie wandeling langs de kust gemaakt. Langs het pad stonden stukken driftwood die bewerkt waren. Er vinden hier jaarlijks meerdere wedstrijden in plaats. De een was nog mooier dan de ander. Adelaars, zalm, uilen, libelle en ga zo maar door.

In de middag was het tijd om de bus naar Port Hardy te pakken. In Port Hardy leerde ik een leuk meisje uit Toronto kennen, Bernice. Samen hebben we de beroemde fish and chips uitgeprobeerd...ofja ik had een groenteburger, zij had de fish and chips. Als je van vis houd dan is Canada absoluut een ideale vakantiebestemming. Overal hebben ze verse vis.
Daarna zijn we gaan slapen want de volgende dag moesten we vroeg op.

Om 05.00 uur stond de shuttle klaar om ons naar de ferry te brengen. Het was tijd om Vancouver Island te verlaten en naar Prince Rupert te gaan. De tocht op de ferry duurde ongeveer 15,5 uur. We hebben echter erg naar onze zin gehad. De ferry vaart via de inside passage wat een erg mooi gebied is. Onderweg zagen we een zeeotter! Ik dacht dat ik al een zeeotter had gezien, want ik had een otter gezien in de zee dus ja ik dacht dat is een zeeotter. Maar toen ik mensen vertelden dat ik hem in Victoria had gezien zieden ze dat dat een rivierotter is.. Waarom deze rivierotter dan in de zee in Victoria leeft is me nog steeds een raadsel... Maar nu kan ik dan toch echt ook de zeeotter aan mijn lijstje toevoegen. Helaas had ik mijn kamer niet klaar, maar wat een super schatje! Heerlijk dobberend op de golven met zijn pootjes in de lucht. Woohoo! Verder zagen we nog een groep dolfijnen en aantal keren Humpbacks, maar wel steeds maar kort.

Na een mooie maar lange tocht kwamen we rond 22.30 vermoeid aan in Prince Rupert. Daar werden we gelukkig opgehaald door een shuttle. Het hostel in Prince Rupert was mooi maar de stad zelf is niet speciaal mooi. Wel kan je er blijkbaar heel goed wandelen. Helaas had ik erge pech met het weer en regende het zo’n 80 procent van de tijd. De eerste dag ben ik met Bernice naar het museum geweest. Het was een klein museum maar wel erg leerzaam en mooi. Het was een museum dat over de geschiedenis van de First Nations vertelde die in het gebied van Prince Rupert woonden. Vooral de maskers die ze maakten vond ik erg mooi, maar ook de totem palen zijn erg indrukwekkend. De tweede dag heb ik gebruikt om bij te slapen en dingen van mijn reis verder uit te zoeken.

Prince Rupert ligt niet ver van de Khutzeymateenvalley ‚Valley of the Grizzly’s af. Dit is een beschermd gebied waar zich een van de grootste Grizzly populaties van Noord Amerika bevindt. Het is een wilde gebied voor de Grizzly’s maar je mag er bijvoorbeeld niet aan land gaan om de beren te beschermen. Ik had wel al zwarte beren gezien tijdens mijn verblijf in Canada maar nog geen Grizzly’s in het wild. Met dit doel voor ogen boekte ik een boottrip naar Khutezeymateen. Ik ben achteraf super blij dat ik het gedaan heb. Met de boot krijg je de kans om dichtbij de grizzly’s komen. Ze reageren vrijwel niet wanneer de boot dichtbij de al komt, wat ze echter niet fijn vinden is onze stemmen. We mochten dan ook niet hardop praten want anders zouden de Grizzly’s weggaan. We zagen drie verschillende Grizzly’s met verschillende kleuren. Als je foto’s ziet van Grizzly’s hebben ze vrijwel altijd die goudbruine kleur maar in het echt kunnen ze veel verschillende kleuren hebben van licht beige tot heel donkerbruin. Je ziet het verschil tussen een Grizzly en een andere soort beer door naar de bult achter in zijn nek te kijken. Grizzly’s hebben op deze plek een flinke bult, zwarte of bruine beren hebben dit niet. Het was richting het einde van het seizoen, de zalm vertrekt langzaam naar de rivieren en de beren volgen de zalm. Ik was dan ook heel blij dat we de Grizzly’s konden zien. We zagen een beige, een goudbruine en een grote zeer donkerbruine. Mooi om ze zo in het wild te zien. Verder was ook de natuur erg mooi en hadden we zelfs geluk met het weer. Op de terugweg werden we getrakteerd op een mooie show van staarten van Humpbacks en zagen we een hele hoop zeehonden lekker luieren op de rots. Wat een mooi land is het toch! De laatste dag in Prince Rupert heb ik een beetje rondgewandeld en heb ik mijn was gedaan en mij klaargemaakt voor de treinreis van vandaag.

Vanaag moesten we weer vroeg op. Om 05.30 stond mijn taxi klaar om mij naar de trein te brengen. De VIA rail trein brengt me dit keer van Prince Rupert naar Prince George en ik geniet ontiegelijk. De uitzichten zijn prachtig! Eerst mooie meren met bergen, nu mooie bergen met sneeuwtoppen en paarse bloemen in het veld. Maakt deze lange trip (12 uur in de trein) een heel stuk dragelijker..:) Vanavond komen we rond 20.30 aan in Prince George, een stad waar veel mensen over zeggen dat hij niet zo veilig is. Och we zullen het wel zien, ik zal iig wel wat voorzichtiger zijn.

Groetjes Milka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 57788

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: