Orca kayak camp! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Orca kayak camp! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Orca kayak camp!

Door: Millie Vanillie

Blijf op de hoogte en volg Milka

23 Juli 2014 | Canada, Campbell River

Hey lieve mensen!

Zaterdag was het eindelijk zo ver...de dag van mijn Orca Camp was aangebroken.
Dit was absoluut een van mijn hoogtepunten van mijn reis door Canada. Ik ben dol op walvissen en ik heb altijd al de wens gehad om een Orca in het wild te zien. Hier vanuit Campbell River bieden ze een 4 dagen lang kamp aan waarbij je gaat kayakken in een gebied waar de orca’s regelmatig doorheen zwemmen. Maar het blijven natuurlijk wilde dieren en er is geen zekerheid.

De ochtend van de eerste dag van het kamp werd ik met de auto opgehaald bij mijn hotel door de eigenaar van het bedrijf Grey Wolf expeditions. Samen met nog een Japans meisje, Yu waren we de enige dit keer in het kamp! Luxe dus! Een van de redenen dat ik bij hun mijn kamp had geboekt was dat ze max vijf mensen toelaten, maar twee had ik niet verwacht. Met de auto reden we ongeveer zo’n twee uur lang naar Naka Creek. Onderweg zagen we veel berenpoep maar helaas geen beren. Toen we in Naka Creek aankwamen en aan het wachten waren op onze gids Bill met de boot zagen we een groep Orcas’s langszwemmen in de baai. Wat een geweldig welkomst cadeau! Kippenvel! Je kan de blows (wanneer ze ademen) heel goed horen! Wat een prachtige beesten. Toen onze gids aankwam werd alles in een klein bootje geladen en werden we naar ons kamp gebracht.

Het kamp was erg gaaf! Het was echt in de wildernis. We hadden vanuit het kamp prachtig uitzicht over de zee (Johnson Strait) en de bergen. De tenten waren ruim, er was een soort van keuken opgesteld en er was een compost toilet in het bos. Helaas was er een fireban vanwege het droge weer, waardoor we geen gewoon kampvuur konden maken maar we hadden toch vuur waar we ons aan konden warmen maar dat niet gevaarlijk was voor bosbranden. Overal waren dikke naaktslakken en we hadden een eekhoornfamilie in het kamp. Onze gids Bill was al jaren gids en kon ons heel erg veel over de omgeving, de planten en de dieren vertellen.

Toen we aankwamen was het aan het regenen maar de rest van de dagen hadden we meer geluk met het weer. Er werd tijdens het kamp super goed voor ons gezorgd met heerlijk eten als ontbijt, lunch en avondeten. Daarnaast hadden we ook marshmallows!:) Altijd een hit bij het kamperen.

Wat verder nog super was om te zien vanuit het kamp zijn de zalmen. Er zijn er heel veel en ze springen constant. Een erg leuk gezicht om te zien. Bill en Yu houden van vissen en hebben dan ook wat tijd besteed aan flyfishing, waarmee ze een grote pink salmon vingen. Deze werd later op de barbeque gegooid

De eerste dag hadden we zoals ik al eerder vertelde dus veel geluk met de groep Orca’s die langs de kust zwommen toen we aankwamen. Nadat we in het kamp alles hadden uitgepakt en ons hadden omgekleed gingen we kayakken. Het is een prachtig gebied om te kayakken en de kayak was erg comfi. Ik was in eerste instantie een beetje bang dat ik moeite zou hebben om Yu en de gids bij te houden aangezien Yu thuis in Japan haar eigen kayak heeft maar gelukkig bleek dit helemaal niet zo te zijn. Het kayakken ging prima. We hadden ook wel erg geluk met het weer, er waren bijna geen golven. Tijdens het kayakken zagen we een porpoise van een afstand, dit is een kleine dolfijn. Na het kayakken kregen we een maaltijd en genoten we van het vuur. Heerlijk om zo de hele dag buiten te zijn.

De volgende dag, toen ik mijn tanden aan het poetsen was zag ik opnieuw een porpoise langs zwemmen. Zo cool! Vlak voor het ontbijt hoorde we een blow, en toen ik naar de zee keek was er een groep orca’s precies voor ons kamp. Wow!!! Ik vond het heel bijzonder om ze zo vanuit ons kamp te zien, als mooie verrassing! In de middag kayakten we een flink stuk en hadden we lunch op een mooi strand. Het kamp is dichtbij een reserve met rubbing beaches waar de walvissen graag in komen. In het reserve zijn de walvissen echter beschermd, daar mag je nu niet komen als kayakker of whalewatching boot. Goed dat ze de walvissen dit beschermde gebied geven.

De dag erna gingen we er opnieuw op uit met de kayak. We kayakten naar Naka Creek en vanuit daar maakten we een wandeling door het regenwoud naar een erg mooie rivier met waterval. Fijn om een waterval te zien zonder toeristen, alleen wij waren er. Prachtig! Daarna hadden we lunch op het strand en paddelden we rustig terug. We wisten dat we de laatste dag niet veel tijd hadden om te kayakken omdat alles moest worden ingepakt en Yu en ik wilde heel graag de orca’s zien vanuit de kayak dus bleven we nog wat langer in de baai in onze kayak ronddobberen. Op het moment dat we dachten dat we niks zouden zien, popte er iets op vlak naast Yu. Onze gids kwam naar het strand gerend en het bleken whitesided dolphins te zijn. Nadat ze bij Yu waren geweest zwommen ze langs mijn kayak. Erg gaaf maar het ging zo ongelofelijk snel! Normaal gesproken komen deze dolfijnen voor in grote groepen, maar nu waren het er maar drie. Maar wel super cool hoe dichtbij ze waren! We werden beloond voor ons geduld in de kayak met een mooie dolfijn sighting als cadeau.

Daarna kwamen we uit het water omdat onze benen wat stijf werden, het langzaam beetje koud werd en het avondeten klaar was. Yu en Bill aten de zalm die ze de dag ervoor gevangen hadden en ik kreeg een vegetarische maaltijd. Er werd zeer goed voor ons gezorgd. Na het eten hoorde ik iets. Ik dacht dat het een orca was, ik ging kijken maar zag niets. Wel hoorde ik dat de golven flink wat geluid maakten. Daarna hoorde ik weer iets, ging kijken maar zag wederom niets. Dacht dat ik graag iets wilde horen, maar dat er echt gewoon niets was. En ja hoor een paar seconde later zwemt er weer een groep orca’s langs ons kamp... Volgende keer vertrouw ik toch weer meer op mijn gehoor!:)

Vandaag was alweer onze laatste dag in het kayak camp. De dagen waren omgevlogen. We hadden geluk, we werden wat later opgepikt waardoor we meer tijd hadden om nog te gaan kayakken vanmorgen. Samen met de gids kayakten we richting het reserve. Toen we net onderweg waren zag onze gids een blow.. Oooow!!! Een walvis! Vanuit de kayak! Ik werd zo enthousiast, maar wilde mezelf ook voor een teleurstelling behoeden dus probeerde rustig te blijven. Maar dit is wat we zooo graag wilde en het was onze laatste kans voor nu. We paddelden rustig in de richting van de blow, en ja hoor we hoorden en zagen meer blows! Onze gids stuurde ons dichter naar de kust waar we rustig konden wachten tot de orca’s langs zwommen. We hielden ons aan de max afstand maar ze zwommen zelf dichter langs ons. Oooow zo geweldig om die prachtige beesten van zo dichtbij te zien! En wat een prachtig geluid, die blows.. Wow! Het waren twee grote mannetjes die heel dicht langs de kust zwommen, toen ze voorbij waren hoorde ik nieuwe blows achter me. We draaiden ons om en kayakten verder, er passeerden ons, een stukje verder dan de twee bij de kust een hele groep orca’s. Volgens de gids wel 20 orca’s en er was zelfs een kleine baby bij. Zo mooi! En we konden lang van ze genieten tot ze helemaal uit ons zicht waren verdwenen, maar zelfs toen konden we de blows nog horen. Wat een ervaring! Dit was een prachtig cadeau op onze laatste dag!

Daarna was het tijd om onze spullen in te pakken en terug naar Campbell River te rijden.
Nu zit ik in een mooie benb na te genieten van alles wat ik heb gezien en meegemaakt de laatste paar dagen! Wat een cadeau, absoluut een van de gaafste dingen die ik ooit heb meegemaakt! Ik heb de orca’s meerdere malen mogen bewonderen en zelfs vanuit de kayak!
Ik voel me een gelukkig meisje!

Veel xxxxx Millie





  • 23 Juli 2014 - 07:30

    Aggie:

    Hee Milka, wat een mooi verhaal. Woooooooow
    Gelukkig dat je zoveel gezien hebt en ook van heel dichtbij.
    We kunnen ons voorstellen dat deze ervaring je heel gelukkig maakt.
    Geniet nog maar even na van de herinneringen.
    Veel liefs Cher en Aggie xxx xxx

  • 23 Juli 2014 - 07:47

    Milka Adamczyk:

    Hey paps en mams!
    Bedankt voor jullie berichtje! Ja het was echt te gek! Heel veel plezier in Griekenland!!! Geniet ervan!
    Liefs Milka

  • 23 Juli 2014 - 11:01

    Adriana:

    Ahhh mooi verslag. Wat een super tocht en belevenis weer.

  • 23 Juli 2014 - 12:26

    Nadine:

    Hey daar, gelukkig meisje!
    Geweldig lijkt het me allemaal.
    Niet bang geweest dat zo'n beest net naar boven komt als je er met je kajak net boven zit?
    Geniet nog maar lekker na...
    Liefs, Nadine

  • 23 Juli 2014 - 12:48

    Lies Bindels-Adamczyk:

    Hoi Milka ,
    Wat een geweldige ervaring.
    Bij het lezen geniet ik met je mee.
    groetjes en nog een heel fijne reis. Tot de volgende keer,
    lies

  • 23 Juli 2014 - 14:56

    Diana:

    Super meisje, wat fijn voor je! Dit vergeet je nooit meer, dikke knuffel, diana

  • 24 Juli 2014 - 23:42

    Angelina:

    Hey gelukkig meiske

    Dat denk ik, in 1 woord WOW!! Hoe gaaf is dat dan!!!
    Wat een prachtige ervaring, to never forget! !
    Blijf jij nog maar even lekker nagenieten. Lovely!
    En ook dat kajakken, superduper! !
    Love your story 's milliej, have fun!!
    Dikke knuffel en ik verheug me weer op de volgende
    verhalen!! Xx Ang en co

  • 25 Juli 2014 - 07:11

    Milka Adamczyk:

    Dankjewel voor alle lieve, leuke en enthousiaste reacties! Erg leuk voor mij om te lezen! Heel veel liefs en een dikke knuffel Millie

    p.s. Nadine, nee dat zullen ze gelukkig niet doenhihi. Anders zou ik het wel eng hebben gevonden..maar ze weten altijd waar je bent en zwemmen netjes om je heen of onder je door zonder je te raken!

  • 25 Juli 2014 - 07:29

    Wietske:

    Ha die Milka. Wat een super ervaring. Prachtig ook hoe je je t hebt beschreven ! Echt heel super voor je ! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 765
Totaal aantal bezoekers 57763

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: