Hluluwe Imfolosie en Whalewatchen! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu Hluluwe Imfolosie en Whalewatchen! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Milka Adamczyk - WaarBenJij.nu

Hluluwe Imfolosie en Whalewatchen!

Door: Milka Adamczyk

Blijf op de hoogte en volg Milka

06 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hey hey allemaal!

Happy birthday dear Freya, happy birthday to youuuuu! Helaas moest Freya werken op haar verjaardag. maar om het toch een beetje te vieren heb ik een Amarula bij de skiboat club op haar gedronken:p. De skiboat club is een restaurantje dat direct aan het estuarium ligt en waarbij je vanaf het terras prachtig uitzicht hebt op de krokodillen en de nijlpaarden.

De dag erna kwam Freya terug van haar marineguiding course en had ik als verrassing twee lekkere cupcakes geregeld en cadeautjes. Gelukkig viel het goed in de smaak! Het plan was om te vieren met een nachtje Mpila. Mpila is een kamp midden in een safaripark. Helemaal te gek natuurlijk! Je ziet er vaker impala’s bushpigs en warthogs rondlopen. Soms zijn er zelfs buffalows en leeuwen in het kamp gespot.

Een paar dagen later was het dan zover! Geert, Freya en ik gingen een nachtje in Mpila slapen. De dag ervoor gaf ik nog een keertje les en de ochtend erna vertrokken we erg vroeg. Het was maar een uurtje rijden, maar als we vroeg vertrokken dan was dat het meest gunstig voor onze eerste gamedrive. Heerlijk twee zo’n geweldige gidsen in de auto! Wat een luxe! We hoorden toevallig de dag ervoor dat er in het park (Imfolosie) leeuwen een giraffe hadden aangevallen en dat deze kill nu vlak naast de weg lag. We hadden geluk, er zat een prachtige leeuw lekker te eten. Wat geweldig om zo’n machtig beest van zo dichtbij te zien! Wat ook heel leuk was, was dat er twee hyena’s omheen cirkelden waarop de leeuw dan reageerden. Wow, wat zijn hyena’s ook prachtige beesten zeg!

Na een lange dag vol mooie sightings was het tijd om naar ons huisje te gaan! Ik had drie bedden voor mij alleen:) Haha dat is in OZ en NZ wel eens anders geweest… Freya en Geert zouden de barbecue voorbereiden en ik zou op night gamedrive gaan. Helaas viel deze een beetje tegen, de gids die ik had was totaal niet enthousiast en probeerde in een zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk dieren te vinden en het was daarom een erg gehaaste bedoeling.

Toen ik terug kwam was de barbecue al bijna klaar. Toen al het eten binnen was kwam er een grote hyena onze barbecue inspecteren op restjes. Super!!!! Na het eten was het tijd om naar bed te gaan want om 22.00 uur ging de radiator uit en hadden we geen stroom en dus ook geen licht meer;).

De volgende dag had ik een guided walk geboekt. Ik dacht dat ik te laat was en haastte me naar de receptie, maar bleek daar veel te vroeg te zijn. Bovendien kwam de rest allemaal mooi op zijn Afrikaans te laat. En nee geen haast, te laat of niet we doen gewoon rustig aan haha..De guided walk was erg tof! Je loopt met twee gidsen door het park en we moesten heel stil zijn en in een rijtje lopen. We hadden erg geluk, na tien minuten hadden we al een olifant gevonden. Erg bijzonder om zo’n groot beest te voet tegen te komen. We gingen niet al te dichtbij omdat we het dier niet wilden storen en het bovendien gewoon erg gevaarlijk zou kunnen zijn. We genoten van het moment en gingen daarna verder. De gidsen waren erg leuk en vertelden veel over de planten, bomen en natuurlijk ook de dieren. Ook volgden we een pad waar sporen van leeuwen (baby leeuwtjes) en luipaarden te zien waren. Interessant om meer over sporten te leren!

Toen ik terug was pakten we alles in en gingen we opnieuw op gamedrive met de eigen auto. Ik wilde heel graag olifanten zien omdat ik die deze vakantie (op die ochtend na) nog had gezien.. Haha en olifanten heb ik gekregen! Woop woop! We besloten om even te stoppen bij de handcraftmarket om nog wat souvenirs te kopen. Freya en ik gingen even shoppen en Geert besloot om in de auto te blijven en daar een dutje te doen. Toen Freya en ik aan het winkele waren, kwam een vrouw naar ons toe en zei elephant, elephant en wees achter ons. Ik dacht nog dat ze een beeldjevan een olifant wilde verkopen, maar toen ik achter me keek zag ik opeens door de takjes (muur van het gebouwtje) een super grote gedaante lopen. Aaah te gek! Er was dus echt een olifant rond de markt aan het lopen. Ik legde snel alles neer en volgde Freya naar de olifant, die inmiddels lekker een plekje had gevonden om te eten. We konden heel lang kijken naar de olifant die op een paar meter afstand stond. Wow!!! Toen besloot de olifant richting de auto te lopen waar Geert in lag. De olifant stopte echt letterlijk naast de auto en begon daar verder te eten. Geert werd wakker van het gekraak en za toen vervolgens de grote olifant naast hem. Haha was een close encounter! Beetje spannend was het wel, maar de olifant was heel ontspannen!

Daarna zijn we verder gereden en hadden we nog een mooie stoeipartij/modderbad van twee olifanten gezien. Wat een geluk! Verder zagen we nog giraffen, neushorens, buffalows, wildbeasts, impala’s enz. Wat een prachtige dagen met geweldige sightings! Ik was heel happy!

Voor de volgende dag had ik een whalewatchtrip geboekt. De vorige keer dat ik in ZA was, wilde ik dat al heeeel graag doen maar toen kon het niet vanwege het weer, Het was echt een droom van me om walvissen te zien! Nu was het zo dat Freya ook zou gaan whalewatchen, maar omdat het het begin was van het seizoen was haar bedrijf nog niet begonnen. Ik was een beetje bang om dat af te wachten en besloot om sowieso dan alvast een tocht te boeken met een ander bedrijf. Net zoals in Mozambique kregen we ook hier weer een wat heftige launch vanaf het strand. Ik had mijn pilletjes genomen en was voorbereid.

Ik mocht helemaal voorop de boot zitten en al snel hadden we walvissen gevonden! Wow, wow, wow! Ik heb heel wat meegemaakt de afgelopen tijd, maar dit was zeker een van mijn gelukkigste momenten! Het is onbeschrijfelijk mooi om walvissen zo dichtbij te zien! We hadden ook geluk omdat ze sprongen! En dan zie je pas echt hoe gigantisch ze zijn. Het was een super bijzondere ervaring. Op het einde wilde de schipper nog op zoek gaan naar dolfijnen en die vonden we. De groep zwom helemaal mee met de boot en aangezien ik voorop zat sprongen ze zo onder mijn voeten. En als verrassing kwamen we toen we op zoek waren naar de dolfijnen ook nog een Manta Ray tegen, die de hele tijd naast de boot bleef zwemmen! Wow, wat een dag!

In de avond haalden we lekker pizza en gingen we naar de nightfeeding in het krokodillencentrum. Gaaf om te zien hoe ze in het donker reageren en ook kreeg ik nog een keer de kans om een krokodilletje vast te houden. Yay! Ik wil er zo graag eentje:) Ze zijn echt super schattig!

De avond erna ging ik op night gamedrive, maar dit keer bij de western shores van Isimangaliso. Nu had ik een hele leuke gids en hoewel we niet veel dieren hebben gezien vond ik het dit keer wel een leuke ervaring. Het is toch gaaf om in het donker met zo’n gameviewer op pad te gaan om dieren te vinden. We vonden een hele coole kameleon en daar was ik wel echt blij mee want die zijn heel tof! Na een koud maar wel leuk ritje was het tijd om in een lekker warm bed te kruipen..

En toen brak opeens al mijn laatste dag aan..
Ik wilde er optimaal van genieten en begon mijn dag met mijn bekende fietsrondje langs de crocs, hippo’s en het strand. Er waren hele schattige babyhippo’s! En op het strand kwam er een groep dolfijnen heel dicht langs de kust gezwommen. Wat een bijzondere manier om mijn laatste dag te vieren.

Gelukkig begon Freya vandaag ook met whalewatchen en kon ik op mijn laatste dag in ZA nog met haar mee op de boot. Jammer dat ze niet eerder begonnen, maar ik was super blij dat ik iig nog een keertje met haar mee kon. Er is natuurlijk niets toffer dan je eigen zus als gids. Helemaal top! Geweldige om nog een kans te krijgen om walvissen te zien! Ik zou dat wel elke dag kunnen doen. Freya deed het super en ik was dan ook ongelofelijk trots op haar! Wat een baan!:)

Na de whalewatch tocht vroegen ze of ik nog een keertje mee wilde op night gamedrive en daar zeg ik natuurlijk geen nee op. We gingen eerst uiteten en toen ging ik op gamedrive en Freya ging gezellig met me mee. Dit keer zagen we veel dieren! En nadat we net het park binnenreden zagen we al een luipaard! Wooooohooooo! Het was maar heel kort, hij liep van ons weg maar ik zat precies op de goede plek om hem heel goed en van dichtbij te kunnen zien, Wat een geluk! Mijn tweede luipaar tijdens deze vekantie! En daarnaast zagen we ook nog een bushbaby heel dichtbij in de boom. Die zijn ook zo schattig! Het was een zeer geslaagde gamedrive.

Op mijn laatste dag heb ik in de ochtend dolfijnen gezien vanaf main beach, heb ik in de middag walvissen gezien en hebben we ten slotte een luipaar gespot tijdens de nightdrive! Ending in style! *smiles*

Dit is alweer mijn laatste Zuid Afrika blog. Net nu ik me een beetje thuis begin te voelen in St. Lucia is het alweer tijd om te gaan. Maarja zo gaan die dingen.. Ik ga ZA heel erg missen, maar verheug me er ook op om mijn vrienden en familie weer te zien. Ik kijk terug op een perfecte vakantie in ZA! Luipaarden, walvissen, leeuwen, cheetah knuffelen, olifant knuffelen, krokodilletjes vasthouden en hun nesten onderzoeken en met dolfijnen zwemmen in Mozambique! Wow!

Nogmaals super bedankt lieve Geert en Freya voor de te gekke tijd in ZA! Ik kom zeker terug!

Dikke knuffel Milka

Voor de liefhebbers van de beste gidsen en vakanties in Zuid Afrika: http://www.safarisopmaat.nl/Welkom.html

  • 06 Juli 2012 - 06:31

    Nicole:

    En ik hier thuis met de kindjes maar de Lion King kijken en jij ziet het gewoon in het echt....Pfff wat zullen de kindjes jaloers zijn als ik dat vertel haha...Tot snel!!

  • 06 Juli 2012 - 11:29

    Milka Adamczyk:

    hihi ja inderdaad! Dat gevoel had ik soms ook echt! Al zijn hyena's in het echt veel toffer!:) En niet van die gemene beesten met rare stemmen.. :)

  • 10 Juli 2012 - 13:41

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 10 Juli 2012 - 13:41

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Milka

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1705
Totaal aantal bezoekers 57802

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 13 Februari 2015

Azie!

12 Augustus 2014 - 14 November 2014

Millie in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika!

18 Mei 2014 - 08 Augustus 2014

Millie in Canada en Alaska

01 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Millie in ZA!

02 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Millie in NZ!

01 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Millie down under..

Landen bezocht: